بررسی روشهای کاهش مقدار روغن سبز در واحد بنزینسازی شرکتهای پالایش نفت
نویسندگان
- اسداله کریمی 1
- حمیدرضا محمدمرادی 2
1 گروه مهندسی شیمی، دانشکده فنی مهندسی، دانشگاه مراغه، مراغه، ایران
2 دانشجوی کارشناسی مهندسی شیمی،، دانشکده فنی مهندسی، دانشگاه مراغه، مراغه، ایران
چکیده
فراوردۀ بنزین بهعنوان یکی از محصولات با ارزش افزودۀ بالا در سبد محصولات پالایشگاهی مورد توجه بسیار است. تولید هرچه بیشتر این فراورده با توجه به مسائل مختلف کشور به یک امر حیاتی تبدیل شده است؛ امروزه بعضی از واحدهای بنزینسازی، تحت شعاع تولید روغن سبز در واحد هستند. روغن سبز مادهای با گرانرَوی و نقطۀ جوش بالا است که در داخل لولهها، کمپرسور و واکنشگاهها رسوب کرده، عملیات فرایندی را مختل میکند. همچنین باعث مسمومشدن کاتالیستهای واحدهای مختلف میشود.
روغن سبز، ترکیبی از مولکولهای بَسپاریشده با زنجیرۀ طولانی است که بهوسیلۀ بَسپارش ترکیبات کلریدی هیدروکربندار و یا بَسپارش این ترکیبات با ترکیبات غیراشباع، تشکیل میشود. هدف از این مطالعه بررسی روشهای کاهش تولید روغن سبز با استفاده از فرایند تحلیل سلسلهمراتبی است؛ فرایند تحلیل سلسلهمراتبی یک روش تصمیمگیری، براساس معیارهای مختلف بهمنظور دستیابی به نتایج منطقی است، که به کمک نرمافزارExpert Choice انجام شده است. هزینه، امکانسنجی فنی اجرایی، بازدهی و ملاحظات زیستمحیطی بهعنوان معیارهای این فرایند انتخاب شده است. همچنین سه جاذب آلومینای فعالشده، آلومینای ارتقا یافته و ترکیب الیاف کربن با کربن فعالشده بهعنوان گزینههای فرایند تحلیل سلسلهمراتبی انتخاب شدند. پس از بررسی و مقایسۀ زوجی معیارها و سه گزینۀ ممکن در نرمافزار جاذب ترکیب الیاف کربن با کربن فعالشده بهعنوان بهترین جاذب با 3/35 درصد ارجحیت نسبت به دیگر جاذبها انتخاب شد. همچنین معیار هزینه و ملاحظات زیستمحیطی به ترتیب دارای 6/32 و 4/28 درصد ارجحیت بودند.
اصل مقاله :بررسی روشهای کاهش مقدار روغن سبز در واحد بنزینسازی شرکتهای پالایش نفت