شیمی، مزیتی که دچار بی توجهی است


رئیس انجمن شیمی ایران گفت: با توجه به امکانات و استعدادهای مطلوبی که خداوند در اختیار این مرز و بوم قرار داده است، شیمی مزیت اصلی کشور محسوب می شود، اما متاسفانه تا کنون برنامه ریزی شایسته ای برای بهره مندی از این پتانسیل وجود نداشته است.

ريیس انجمن شیمی

به گزارش ایسنا، مجتبی شمسی پور در آئین افتتاحیه نهمین سمینار شیمی و محیط زیست که به میزبانی دانشگاه اراک برگزار شد، اظهار کرد: امثال دانشجویان ایران از حیث علاقه، توان و پشتکار در کمتر کشورهای پیشرفته دنیا پیدا می شوند، اما متاسفانه از این پتانسیل سرشار تاکنون به خوبی استفاده نشده است. استفاده از نیروی انسانی توانمند در کنار بهره مندی از منابع طبیعی خدادادی می تواند موجبات پیشرفت یک کشور را فراهم کند که در دنیای کنونی، ژاپن علیرغم همه مشکلات طبیعی و آب و هوایی نمونه بارزی از کشورهایی است که به برکت نیروی انسانی ماهر توانسته است تا جایگاه پنجم علمی جهان را تصاحب کند.

وی ادامه داد: ما از گذشته بر این باور بوده ایم که در تربیت نیروی انسانی خود نتوانسته ایم به موفقیت های چندانی دست پیدا کنیم و این باور هنوز هم در بین افراد جامعه وجود دارد. استعدادها و توانایی های افرادی که در این مملکت تربیت شده اند جای هیچ بحثی ندارد و بنده به شخصه اعتقاد دارم با استفاده و تربیت صحیح این افراد می توان هر غیرممکنی را شدنی کرد.

رئیس انجمن شیمی ایران، تصور تربیت بی هدف دانشجو در گذشته در میان مسئولان کشور را القایی واهی و غیر حقیقی دانست و اضافه کرد: ما از نظر مدیریتی قادر به استفاده از این جوانان نیستیم و این مهم نباید به پای ضعف جوانان و دانشجویان ما نوشته شود. متاسفانه از طرفی دیگر، غارتگران بیت المال این مملکت، با بده بستان های خود تمایل چندانی از خود برای رونق تولیدات داخلی کشور نشان نمی دهند و گاها ترجیح می دهند به جای تمرکز بر این موضوع، به واردات و صادرات آنچنانی بپردازند.

شمسی پور تاکید کرد: اینکه بعضا افرادی می گویند، در ایران صرفا به توسعه کمی دانشجویان خود پرداخته شده و از کیفیت آموزشی آنان غافل شده ایم، تصوری غلط است. در سال گذشته ایران با تولید 1.85 درصد علم کل دنیا توانسته است تا رتبه شانزدهم جهان را از این حیث به خود اختصاص دهد و این موضوع کیفیت مطلوب آموزش در سطح دانشگاه های کشور را به خوبی نشان می دهد.

وی با بیان اینکه ایران با برخورداری از 300 دانشمند، در حدود یک درصد از دانشمندان دنیا را در خود جای داده است، گفت: با توجه به امکانات و استعدادهای مطلوبی که خداوند در اختیار این مرز و بوم قرار داده است، شیمی مزیت اصلی کشور محسوب می شود، اما متاسفانه تا کنون برنامه ریزی شایسته ای برای بهره مندی از این پتانسیل وجود نداشته است. اگر زمانی استعمارگران، منابع طبیعی کشورهای آفریقایی را به غارت می بردند، امروز این خود ما هستیم که منابعمان را غارت می کنیم و سرمایه های کشور به هدر می دهیم.

وی ابراز امیدواری کرد تا با بکارگیری شیمیست های توانمند کشور بتوان در طول یک دهه آینده خام فروشی را در کشور به صفر رساند و گفت: انجمن شیمی ایران از لحاظ کمی و کیفی در زمره بالاترین انجمن های علمی ایران قرار دارد، اما متاسفانه در مدتی که بنده در این سمت مشغول فعالیت هستم، تا کنون حتی یک مسئول یا یک صنعتگر نیز برای رفع نیازهای علمی خود به این انجمن مراجعه نکرده است. ما باید به سمتی حرکت کنیم که مدیران و برنامه ریزان کشور به استفاده از جوانان تشویق شوند، کما اینکه تا کنون جوانانی که وارد عرصه تولید و صنعت شده اند کاملا موفق بوده اند.

شمسی پور با بیان اینکه در حال حاضر در حدود 100 هزار دانشجوی دکتری آماده به کار در کشور وجود دارد، اظهار کرد: ما باید به عنوان مسئولین دانشگاهی برای رفع این چالش فکری اساسی کرده و خود را از قید و بند برخی تصورات نادرست رها کنیم.

منبع خبر: ایسنا