ایزو اکتان

ایزو اکتان ، یک هیدروکربن شاخه دار قابل توجه متعلق به گروه آلکان‌ها، به دلیل خواص منحصر به فردش برای محققین جذابیت خاصی داشته است. این ترکیب بی‌رنگ و تقریباً بی‌بو با فرمول شیمیایی C8H18 و cas number 540-84-1 نقش مهمی در دنیای سوخت و احتراق ایفا می‌کند.

ایزو اکتان ، یک هیدروکربن شاخه دار قابل توجه متعلق به گروه آلکان‌ها، به دلیل خواص منحصر به فردش برای محققین جذابیت خاصی داشته است. این ترکیب بی‌رنگ و تقریباً بی‌بو با فرمول شیمیایی C8H18 و cas number 540-84-1 نقش مهمی در دنیای سوخت و احتراق ایفا می‌کند. درجه اکتان بالا، آن را به یک جزء ایده آل در ترکیبات بنزین تبدیل می‌کند که به جلوگیری از ضربه زدن موتور و بهبود عملکرد کلی کمک می‌کند. ساختار مولکولی ایزو اکتان، با پیکربندی انشعاب آن، پایداری و مقاومت بیشتری در برابر اشتعال زودرس در طول فرآیند احتراق ایجاد می‌کند.

ایزو اکتان به عنوان یک ترکیب برجسته ظاهر شد که تطبیق‌پذیری و اهمیت هیدروکربن‌ها را در زندگی روزمره ما نشان می‌دهد. توانایی آن در افزایش بهره وری سوخت و در عین حال کاهش انتشارات مضر بر اهمیت آن در ارتقای پایداری و مسئولیت زیست محیطی تاکید می‌کند. علاوه بر این، اکتشاف علمی خواص ایزو اکتان کنجکاوی ما را در مورد اینکه چگونه مولکول‌های به ظاهر ساده می‌توانند چنین تأثیرات عمیقی بر فناوری و نوآوری مدرن داشته باشند، برانگیخته است. در اصل، ایزو اکتان حکایت از ارتباط بین شیمی، مهندسی، و نظارت بر محیط زیست در شکل دادن به جهان ما برای نسل‌های آینده است.

در کل ایزو اکتان چیزی بیش از یک ترکیب شیمیایی می‌باشد، و گواهی بر نبوغ انسان و پیشرفت فناوری در استفاده از منابع طبیعی برای پیشرفت اجتماعی است. نقش آن به عنوان یک عنصر کلیدی در فرمولاسیون بنزین نشان می‌دهد که چگونه دانش علمی را می‌توان برای مقابله با چالش‌های مبرم مربوط به مصرف انرژی و تغییرات آب و هوا به کار برد.

2,2,4-Trimethylpentane
Isobutyltrimethylmethane
iso-Octane

ساختار ایزو اکتان

اطلاعات بیشتر این محصول در شرکت مرک آلمان 

کاربرد ایزو اکتان

مانند همه آلکان‌ها (پارافین ها، هیدروکربن های غیر اشباع)، ایزو اکتان حلال بسیار خوبی برای مواد غیر قطبی، چربی‌ها و روغن‌ها است. به خصوص در صنعت داروسازی از آن به عنوان یک حلال خنثی برای خالص‌سازی، تبلور مجدد و شستشوی مواد فعال دارویی استفاده می‌شود.

گریس‌ها یا روغن‌های سنگین را می‌توان با حلال‌هایی مانند ایزو اکتان رقیق کرد تا کار با آنها را تسهیل کند. همچنین به عنوان یک ماده فعال در رنگ‌ها، لاک‌ها و چسب‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. تینر بدون بوی مورد استفاده برای رنگ‌ها عمدتاً از ایزواکتان تشکیل شده است.

ایزو اکتان دارای عدد اکتان 100 است که در سطح بین‌المللی تعریف شده است. این امر، ایزو اکتان با خلوص بالا (حداقل 99.75 درصد) را به عنوان سوخت مرجع برای تعیین عدد اکتان بنزین در یک موتور مخصوص ساخته شده تایین خواهد کرد. از آنجایی که تقاضا برای ایزو اکتان بسیار بیشتر از آن چیزی است که می‌توان از نفت به دست آورد، با فرآیند آلکیلات از ایزوبوتن و ایزوبوتان تولید می‌شود.

حلال برای مواد غیر قطبی
سوخت مرجع اولیه، RON = 100
خالص‌سازی API (مواد فعال دارویی)
چسب، لاک، رنگ
رقیق کننده‌ها، پاک کننده های سرد
پاک کننده دیسک ترمز
حلال‌ها در آزمایشگاه برای مثال کروماتوگرافی گازی (GC)
محیط فرآیند پلی اتیلن (Dowlex LLDPE)

شاید برای شما جالب باشد : استونیتریل HPLC

ایزو اکتان مرک

ایزو اکتان مرک

ایزو اکتان مرک با کدهای 104727 و 821627 و 104717 و 115440 در شرکت مرک تعریف شده است که هر کدام از این کدها جهت مصارف خاصی آماده و خالص سازی شده اند.

خرید ایزو اکتان

فروشگاه ایکس‌شیمی، فعال در حوزه فروش مواد‌شیمیایی آزمایشگاهی، دارویی و تخصصی، آماده فروش ایزو اکتان آزمایشگاهی، دارویی با گریدهای GR،HPLC، GC با قیمت و کیفیت مناسب می‌باشد. ( جهت اطلاع از قیمت و خرید ایزو اکتان با کارشناسان ما در بخش فروش ایکس شیمی حاصل فرمایید).

ایزواکتان-ایزو اکتان

MSDS ایزو اکتان

مایع و بخار بسیار قابل اشتعال.
در صورت بلعیده شدن و ورود به مجاری هوایی ممکن است کشنده باشد.
باعث تحریک پوست می‌شود.
ممکن است باعث خواب آلودگی یا سرگیجه شود.
برای آبزیان بسیار سمی با اثرات طولانی مدت.
دور از گرما، سطوح داغ، جرقه، شعله و سایر منابع اشتعال نگهداری شود. سیگار کشیدن ممنوع.
در ظرف را محکم بسته نگه دارید.
از انتشار به محیط خودداری کنید.
بلعیده شدن: فوراً با مرکز مسمومیت/پزشک تماس بگیرید.
قرار‌گرفتن بر روی پوست (یا مو): بلافاصله تمام لباس‌های آلوده را درآورده و پوست را با آب فراوان بشویید.
در مکانی با تهویه مناسب نگهداری شود. در ظرف را محکم بسته نگه دارید.

مضر برای سلامتی مضر برای طبیعت خطر مسمومیت خطر آتش زا بودن

نوشته شده توسط: امین علی محمدی کارشناس ارشد بیوشیمی و علاقه مند به حوزه تولید محتوا مواد شیمیایی آزمایشگاهی و دارویی.

5 1 رای
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها