دی متیل سولفوکساید (DMSO)

مقدمه:

دی متیل سولفوکساید (DMSO) به دلیل ویژگی های منحصر به فرد خود به عنوان یک حلال همه کاره شناخته می‌شود و کاربردهای مختلفی در هر دو محیط صنعتی و آزمایشگاهی دارد. سازگاری آن با آب و طیف گسترده‌ای از حلال‌های آلی آن را برای حل‌کردن ترکیبات قطبی و غیر‌قطبی به طور یکسان ارزشمند می‌کند. فراتر از نقش خود به عنوان یک حلال، DMSO همچنین به عنوان یک ماده شیمیایی دارای توانایی نفوذ به غشاهای بیولوژیکی، می‌تواند جذب عوامل (داروها) درمانی را افزایش دهد.

دی متیل سولفوکساید

اطلاعات محصول در شرکت Merck آلمان

دی متیل سولفوکساید چیست

یک ترکیب ارگانوسولفور با فرمول شیمیایی (CH3)2SO می باشد .این مایع بی رنگ که بویی شبیه به سیر دارد، یک حلال مهم قطبی آپروتیک است که قادر است هر دو نوع ترکیب قطبی و غیر قطبی را حل نماید .دی متیل سولفوکساید دارای دمای ذوب نسبتا بالایی می باشد و این بدان معناست که  اگر این ماده در فضای باز قرار داده شود از اوایل پاییز تا حتی اواخر بهار نیز می توان آن را به صورت منجمد مشاهده کرد.

برای خالص سازی دی متیل سولفوکساید و بالابردن خلوص موارد صنعتی و بی کیفیت این ماده یا دارای آب زیاد، می توانید از این قابلیت استفاده کرده، به این صورت که ماده را در دمای پایینی همچون یخچال قرارداده، دی متیل سولفوکساید به دلیل دمای ذوب بالای خود، یخ زده و مقدار آب موجود در آن روی ماده شناور می شود که می‌توانید به راحتی ناخالصی‌ را دور ریخته و یک حلال با کیفیت‌تر، داشته باشید.

Dimethyl sulfoxide 

 Synonyms                         DMSO

Formula Hill                        C2H6OS

Chemical formula                (CH3)2SO

Density                               1.10 g/cm³ (20 °C)

Molar mass                         78.13 g/mol

CAS number                        67-68-5

Form                                   liquid

Color                                   colourless

Storage (temperature)           Store at +15°C to +25°C.

دی متیل سولفوکساید یک حلال پرکاربرد است. نام های متعددی از جمله متیل سولفوکسید، سولفینیل بیس متان و ده ها نام تجاری دارد.

dmso داخل شیشه روی میز

تاریخچه دی متیل سولفوکساید

DMSO اولین بار در اواخر قرن نوزدهم به عنوان محصول جانبی فرآیند کرافت برای ساخت کاغذ از خمیر چوب کشف شد. تقریباً در همان زمان، شیمیدان روسی الکساندر زایتسف آن را با اکسید کردن دی متیل سولفید، یکی دیگر از محصولات فرعی فرآیند کرافت، سنتز کرد. سنتز Zaytsev اساس فرآیند تولید است که هنوز هم استفاده می شود.

دی متیل سولفوکساید یک حلال آزمایشگاهی و صنعتی برای بسیاری از گازها، الیاف مصنوعی، رنگ، هیدروکربن‌ها، نمک‌ها و محصولات طبیعی است. از آنجایی که غیرآپروتیک، نسبتاً بی اثر، غیر سمی و پایدار در دماهای بالا است، حلالی است که اغلب برای واکنش های شیمیایی استفاده می‌شود. در دهه 1960، دانشمندان مشاهده کردند که دی متیل سولفوکساید با تأثیر کمی بر روی بافت‌ها به پوست انسان نفوذ می‌کند. و این حلال به عنوان راهی برای انتقال داروها به بدن بیمار به عنوان جایگزینی برای انواع خوراکی یا تزریقی مورد آزمایش قرار گرفت. از آن زمان، DMSO در برخی از سیستم‌های دارورسانی از طریق پوست (به عنوان مثال، پچ) استفاده شده است.

در سال 1978 سازمان غذا و داروی ایالات متحده آن را برای استفاده در جهت تسکین سندرم درد مثانه تایید کرد – تنها تاییدیه FDA برای DMSO به عنوان یک داروی واقعی. همانطور که می توان در دهه 1960 انتظار داشت، DMSO به عنوان یک داروی جایگزین برای تسکین التهاب و به عنوان یک حلال برای وارد کردن داروهای غیرقانونی مانند کوکائین به بدن مورد آزمایش قرار گرفت. همچنین به اشتباه به عنوان یک درمان سرطان تبلیغ می شد.

دی متیل سولفوکساید و آینده

دانشمندان همچنان به DMSO به عنوان یک درمان پزشکی احتمالی نگاه می کنند. در سال 2016، جرالد کریستال و همکارانش در آژانس سرطان و دانشگاه بریتیش کلمبیا (ونکوور)، و بیمارستان عمومی ونکوور گزارش دادند که DMSO تولید سیتوکین های التهابی از سلول های خون انسان را سرکوب می کند و در نتیجه آرتریت خود ایمنی را کاهش می دهد. نویسندگان همچنین بررسی کردند که آیا DMSO فعالیت ضد سرطانی دارد یا خیر. آنها به این نتیجه رسیدند که نمی توانند تایید کنند که چنین است.

دی متیل سولفوکساید در کف دست به عنوان نمادی از کاربردهای زیاد

کاربرد دی متیل سولفوکساید

سنتز ارگانیک

یک حلال آپروتیک قطبی است که آن را به یک معرف همه کاره در سنتز آلی تبدیل می کند. معمولاً برای حل کردن ترکیبات آلی، فعال کردن معرف‌ها و تسهیل شرایط واکنش استفاده می‌شود.

صنعت داروسازی

به عنوان حلال برای ترکیبات دارویی از جمله داروها، ویتامین‌ها و لوازم آرایشی استفاده می‌شود. همچنین برای تهیه محلول‌های تزریقی و افزایش جذب داروهای موضعی از طریق پوست استفاده می‌شود.

تحقیقات زیست پزشکی

در انواع برنامه‌های تحقیقاتی زیست پزشکی، از جمله حفظ بافت‌ها و سلول‌ها، حل‌کردن پروتئین‌ها و اسیدهای نوکلئیک، و رساندن دارو به سلول‌ها استفاده می‌شود. همچنین برای افزایش نفوذ مولکول‌ها به بافت‌ها و سلول‌ها استفاده می‌شود.

در دامپزشکی

DMSO به طور معمول در دامپزشکی نیز به عنوان یک راه حل برای اسب‌ها، به تنهایی یا در ترکیب با سایر مواد مورد استفاده قرار می‌گیرد. در مورد دوم، اغلب، عملکرد در نظر گرفته شده از دی متیل سولفوکساید به عنوان یک حلال، برای حمل مواد دیگر در سراسر پوست است. همچنین در اسب، دی متل سولفوکساید به صورت داخل وریدی نیز تجویز می‌شود که این ماده میتواند به صورت تنها و یا در ترکیب با سایر داروها مورد استفاده قرار گیرد.

کاربردهای صنعتی

در انواع کاربردهای صنعتی از جمله فلزکاری، تولید نساجی و ساخت قطعات الکتریکی استفاده می شود. همچنین به عنوان یک ماده پاک کننده و چربی زدا استفاده می شود.

کاربردهای دیگر

DMSO همچنین در انواع کاربردهای دیگر از جمله کشاورزی، فرآوری مواد غذایی و پاکسازی محیط استفاده می شود. این ماده یک ترکیب همه کاره با طیف گسترده ای از کاربردهای بالقوه است.

شخصی در حال کار با دی متیل سولفوکساید بر روی پوست

محلول دی متیل سولفوکساید برای ماکولار

آمیلوئیدوز ماکولار به دلیل ماهیت مزمن و پیشرونده آن، یک نگرانی چالش برانگیز در درماتولوژی ایجاد می کند که اغلب منجر به تغییر رنگ قابل توجه در قسمت فوقانی بدن می شود. این تغییر قابل مشاهده در رنگ پوست می تواند به طور قابل توجهی بر عزت نفس و کیفیت زندگی فرد تأثیر بگذارد و درمان مؤثر را بسیار مهم کند. مطالعات اخیر در استفاده از محلول دی متیل سولفوکساید برای آمیلوئیدوز ماکولار، نتایج نویدبخشی را نشان داده است، که تسکین بالقوه ای را برای کسانی که تحت تأثیر این بیماری قرار دارند، ارائه می دهد.

تابلو اعلام خطر

خطرات دی متیل سولفوکساید

در حالی که بسیاری از عوارض جانبی گزارش شده مصرف دی متیل سولفوکساید خفیف هستند، مقدار مصرف شده توسط فرد مستقیماً با شدت واکنش مرتبط است. یکی از عوارض جانبی رایج طعم سیر در دهان و گلو است.

عوارض جانبی شدیدتر شامل

تحریک پوست

DMSO به راحتی از طریق پوست جذب می‌شود و می‌تواند باعث تحریک، قرمزی و سوزش شود. در برخی موارد، می‌تواند باعث ایجاد تاول نیز شود.

واکنش‌های آلرژیک

برخی از افراد ممکن است به DMSO حساسیت داشته باشند که می‌تواند منجر به کهیر، تورم و مشکل در تنفس شود.

تهوع و استفراغ

DMSO می‌تواند باعث تهوع، استفراغ و اسهال شود، به خصوص زمانی که به صورت خوراکی یا در دوزهای بالا مصرف شود.

سردرد

سردرد یکی دیگر از عوارض جانبی رایج استفاده از DMSO است.

خواب آلودگی

DMSO می‌تواند باعث خواب آلودگی شود، بنابراین مهم است که قبل از رانندگی یا کار با ماشین آلات از آن استفاده نکنید.

آسیب کبدی

شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد DMSO ممکن است به کبد آسیب برساند، به ویژه زمانی که در دوزهای بالا یا برای مدت طولانی استفاده شود.

تداخلات دارویی

DMSO می‌تواند با تعدادی از داروها تداخل داشته باشد، بنابراین در صورت مصرف هر گونه داروی دیگر، مهم است که قبل از استفاده با پزشک خود صحبت کنید.

DMSO درجه صنعتی

برخی از محصولات DMSO که به صورت آنلاین یا در فروشگاه های خاص فروخته می شوند ممکن است دارای درجه صنعتی باشند که می تواند حاوی ناخالصی هایی باشد که برای انسان مضر است.

نتیجه

از آنجایی که دی متیل سولفوکساید به عنوان یک درمان جایگزین بیشتر، دیده می شود، یافتن و خرید آنلاین DMSO آسان است. با این حال، خرید این محصول و استفاده از آن بدون نظارت یک متخصص مراقبت‌های بهداشتی می‌تواند احتمال استفاده بیش از حد را افزایش دهد. DMSO همچنین ممکن است اثر چند دارو را افزایش دهد که می‌تواند در برخی افراد واکنش‌های جدی ایجاد کند. برخی از داروهایی که DMSO ممکن است بر آن تأثیر بگذارد عبارتند از : آرام بخش ها رقیق کننده های خون استروئیدها

تابلوی بهترین قیمت

فروش دی متیل سولفوکساید

فروش دی متیل سولفوکساید (DMSO)، یک ترکیب شیمیایی فوق‌العاده همه کاره و موثر را اعلام می‌کنیم. به عنوان یک حلال قدرتمند، DMSO در صنایع مختلف، از داروسازی و مراقبت‌های بهداشتی گرفته تا تولید و تحقیقات، کاربرد دارد. در ایکس شیمی، ما به ارائه DMSO با کیفیت بالا که استانداردهای دقیق را برآورده می‌کند، افتخار می کنیم و اطمینان و ثبات را برای مشتریان خود تضمین می کنیم. همکاران ما در بخش فروش آماده ارائه خدمات به شما مشتریان محترم هستند.

تلفن: ۸۸۹۱۴۶۲۶

منبع: acs

تهیه و تنظیم: امین علی محمدی، کارشناس ارشد بیوشیمی و علاقه مند به حوزه تولید محتوا.

5 1 رای
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها