متیلن بلو

متیلن بلو، یک پودر کریستالی سبز تیره با بوی ملایم، دارای خواص حلالیت منحصر به فردی است که آن را به یک ماده جذاب برای کاربردهای مختلف تبدیل می‌کند. حلالیت آن در آب، کلروفرم و تا حدی در الکل آن را از سایر ترکیبات متمایز می‌کند و آن را در محیط های آزمایشگاهی و صنعتی همه کاره می‌کند. این ویژگی متمایز امکان ایجاد فرمول‌ها و راه‌حل‌های متنوع متناسب با نیازهای خاص را فراهم می‌کند و دامنه کاربردهای بالقوه آن را گسترش می‌دهد.

مشخصات فنی متیلن بلو

توانایی متیلن بلو برای حل شدن در آب فرصت هایی را برای استفاده از آن در تحقیقات پزشکی و بیولوژیکی به عنوان عامل رنگ آمیزی باز می‌کند. علاوه بر این، حلالیت آن در کلروفرم و الکل نشان دهنده اهمیت آن در فرآیندهای دارویی و واکنش های شیمیایی است.

درک الگوهای حلالیت متیلن بلو نه تنها ویژگی‌های فیزیکی آن را روشن می‌کند، بلکه بر این نکته نیز تأکید می‌کند که چرا یک جزء ضروری در رشته‌های مختلف علمی است.

از آنجایی که محققان به کشف روش‌های جدید برای استفاده از خواص منحصر به فرد متیلن بلو ادامه می‌دهند، حلالیت آن همچنان یک منطقه مورد علاقه برای اکتشاف و نوآوری بیشتر است. کشف پتانسیل کامل حلالیت این ترکیب می‌تواند به پیشرفت هایی در زمینه‌هایی مانند علوم محیطی، بیوتکنولوژی و مهندسی مواد منجر شود. اهمیت درک این ویژگی‌ها را نمی‌توان اغراق کرد زیرا آنها پایه و اساس استفاده از پتانسیل کامل متیلن بلو را در حوزه‌های مختلف تشکیل می‌دهند.

فروش متیلن بلو

اطلاعات محصول در شرکت Merck آلمان

متلین بلو چیست

متیلن بلو، (Methylene blue) که با نام‌های دیگری همچون (Tetramethylthionine chloride)، نیز شناخته می‌شود یک پودر کریستالی سبز تیره است. بوی کمی دارد و این ماده در آب، کلروفرم و تا حدودی در الکل محلول است. هم به عنوان دارو در موارد انسانی، حیوانی (کاربرد متیلن بلو در آکواریوم) و هم به عنوان یک مدل از رنگ (به عنوان مثال در صنایع کاغذ سازی و نساجی) مطرح می‌باشد.

همچنین به عنوان دارو، که معمولا با تزریق داخل وریدی تجویز می‌شود عمدتاً برای درمان methemoglobinemia مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین قبلا از این ماده برای مسمومیت‌های بوجود آمده با سیانید و عفونت ادراری مورد استفاده قرار می‌گرفته است، اما این موارد استفاده، دیگر توصیه نمی‌شوند.

فرمول متیلن بلو

متیلن بلو یک ترکیب آلی نسبتا پیچیده است که دارای سه ساختار حلقوی است که در یک زنجیره به هم متصل شده اند. فرمول شیمیایی آن را می توان به سادگی به صورت C16H18ClN3S نوشت. جرم مولی آن 319.85 g·mol-1 است و وقتی در آب حل شود کمی اسیدی می‌شود.

اما ساختار مولکولی این ترکیب در واقع کمی ظریف‌تر است، همانطور که در تصویر زیر نشان داده شده است. همانطور که می‌بینید، گوگرد و نیتروژن به حلقه مرکزی متصل هستند، در حالی که کلر یک گروه جداگانه است و دارای بار منفی است ( منبع)

فرمول متیلن بلو

کاربرد متیلن بلو

متیلن بلو در درجه اول به عنوان رنگ استفاده می‌شود، اما خواص رنگی آن همچنین به آن اجازه می‌دهد در چندین کاربرد دیگر مانند پزشکی و در شیمی به عنوان یک شاخص شیمیایی برای انواع مختلف واکنش ها یا خواص شیمیایی مفید باشد.

در پزشکی

به عنوان دارویی برای درمان مت آموگلوبینمی استفاده می‌شود.
به عنوان یکی از اجزاء داروهای ضد عفونی کننده در بیماری عفونت ادراری
استفاده به عنوان پادزهر در مواد مصمومیت بوسیله پتاسیم سیانید.
استفاده در بدن به عنوان یک رنگ و شناساگر (به عنوان مثال:تزریق داخل وریدی این ماده به راحتی در ادرار رها می شود و از این رو می توان از آن برای انجام آزمایش مجاری ادراری استفاده کرد).

عوارض جانبی استفاده در انسان

سیستم قلب و عروق: فشار خون بالا
سیستم عصبی: سرگیجه، سردرگمی ذهنی، سردرد و تب
پوستی: تغییر رنگ پوست، نکروز در محل تزریق
دستگاه گوارش:  تغییر رنگ مدفوع، حالت تهوع، استفراغ، درد شکم
دستگاه تناسلی: تغییر رنگ ادرار (دوزهای بیش از 80 میکروگرم)، تحریک مثانه
هماتولوژیک: کم خونی

متیلن بلو در آکواریوم

کاربرد متیلن بلو در آکواریوم

از این ماده در صنعت پرورش ماهیان زینتی به عنوان درمانی برای عفونت‌های قارچی استفاده می‌شود. همچنین می‌تواند در درمان ماهی‌های آلوده به سفیدک مؤثر باشد اگرچه استفاده از ترکیباتی همچون مالاشیت گرین و فرمالدئید در برابر تک یاخته انگلی سفیدک موثرتر است.

همچنین معمولاً برای محافظت از تخم‌های ماهی در برابر قارچ یا باکتری‌ها استفاده می‌شود. در هنگام استفاده به عنوان بخشی از حمام دارویی ماهی برای درمان آمونیاک، نیتریت و مسمومیت سیانید و همچنین برای درمان موضعی و داخلی ماهیان آسیب دیده یا بیمار به عنوان اولین اقدام، استفاده از آن بسیار مؤثر است.

ایمنی

سردرد، سرگیجه، تعریق، خستگی، مشکل در تنفس، ضربان قلب غیر طبیعی ، تشنج و آسیب به سیستم عصبی از عوارض احتمالی این ماده ذکر شده است. واکنش آلرژیک شدید به methylene blue گزارش شده است. اطلاعاتی در مورد احتمال وجود متیلن بلو برای ایجاد نازایی یا نقص هنگام تولد در حیوانات آزمایشگاهی در دسترس نیست.

سقط جنین در دوران بارداری در حیوانات آزمایشگاهی به دنبال قرار گرفتن در معرض رژیم خوراکی با این ماده افزایش یافت. ایجاد سرطان لوزالمعده و روده کوچک در حیوانات آزمایشگاهی پس از آنکه مدتی در معرض متیلن بلو تری هیدرات (نوعی از این ماده) قرار گرفتند مشاهده شد.

آژانس بین المللی تحقیقات سرطان مشخص کرد که اثر سرطان زایی این ماده در انسان براساس کمبود اطلاعات انسانی و شواهد محدود در حیوانات آزمایشگاهی قابل طبقه بندی نیست.

msdsمتیلن بلو

در صورت بلعیدن مضر است.
پوست را پس از دست زدن به طور کامل بشویید.
هنگام استفاده از این محصول از خوردن، آشامیدن یا سیگار کشیدن خودداری کنید.
در صورت بلعیده شدن: در صورت احساس ناخوشی با مرکز مسمومیت/پزشک تماس بگیرید.
محتویات / ظرف را در یک روند اصولی دفع زباله مورد تایید قرار دهید.

msds

خطر مسمومیت

خرید متیلن بلو

هنگامی که صحبت از تهیه متیلن بلو صنعتی و آزمایشگاهی می شود، شرکت ایکس شیمی به عنوان یک منبع مشهور و قابل اعتماد برای مشاغل و موسسات تحقیقاتی به میدان می‌آید. تعهد ما به تضمین کیفیت و استانداردهای صنعتی ما را به بهترین انتخاب برای کسانی که به دنبال این ترکیب شیمیایی حیاتی هستند تبدیل می کند. شرکت ایکس شیمی با تجربه گسترده و تعهد خود برای جلب رضایت مشتری تضمین می کند که هر خرید متیلن بلو با دقت و تخصص انجام می شود.

خرید متیلن بلو

تیم ما در ایکس شیمی اهمیت دسترسی به متیلن بلو با کیفیت بالا برای فرآیندهای صنعتی و آزمایش های علمی را درک می کند. ما مفتخریم که یک تجربه خرید بی‌نظیر را ارائه می‌کنیم و به مشتریان این اطمینان را می‌دهیم که محصولی با خلوص بی‌نظیر دریافت می‌کنند.

ما علاوه بر کیفیت استثنایی محصول خود، گزینه‌های قیمت رقابتی را نیز ارائه می‌دهیم و اطمینان حاصل می‌کنیم که مشتریان ما هنگام خرید متیلن بلو از ما، ارزش عالی دریافت می‌کنند.