زمان مورد نیاز برای مطالعه: 3 دقیقه

سدیم هیدروکسید

سدیم هیدروکسید

مقدمه:

سدیم هیدروکسید که گاهی اوقات سود سوزآور نیز نامیده می‌شود. یک ماده شیمیایی رایج در پاک کننده‌ها و صابون‌ها است که کابردهای معتددی در صنعت دارد و یکی از پر مصرف ترین ماده‌ها در ایران نیز می‌باشد. در این مقاله سعی کرده‌ایم شما را با این ماده پر کاربرد آشنا کرده و از چیستی و کاربردهای آن تا توصیه‌های ایمنی سخن به میان بیاوریم و در انتها راهنمایی کنیم که چطور می‌توانید با توجه به نیاز خود این ماده را خریداری کنید. پس در ادامه با ما باشید.

naoh چیست

NAOH یا همان سدیم هیدروکسید (sodium hydroxide) یکی از مواد شیمیایی بسیار پر کاربرد و مهم در صنایع که با عناوینی همچون سود سوزآور و یا کاستیک سودا نیز شناخته می‌شود، با فرمول NaOH و جرم مولی 40.00 g/mol ترکیبی معدنی به شکل جامد و دارای رنگی سفید می‌باشد.

در دمای اتاق، یک جامد سفید و بی بو است. سدیم هیدروکسید نوع مایع آن بی رنگ و بدون بو است. می تواند به شدت با اسیدهای قوی و با آب واکنش نشان دهد. NaOH همچنین دارای خاصیت خورندگی می‌باشد.

NaOH می تواند با رطوبت هوا واکنش نشان دهد و ممکن است هنگام حل شدن، گرما ایجاد کند. اگر نزدیک مواد قابل اشتعال باشد، این گرما می‌تواند برای ایجاد آتش سوزی کافی باشد. به همین منظور به هنگام جابجایی لازم است تحت پوشش های حفاظتی قرار گیرد. حتی به هنگام تعیین مقدار وزن این ماده اگر مدت زیادی در مجاورت هوا قرار گرفته باشد، وزن آن به دلیل جذب رطوبت افزایش می‌یابد.

سدیم هیدروکسید (کاستیک سودا) در تماس با پوست، دارای اثر خورندگی و دارای گردی مضر برای سیستم تنفسی می‌باشد، فلذا به هنگام کار باید از دستکش و ماسک‌های مناسب صنایع شیمیایی بهره برد.

سدیم هدروکسید مرک

سدیم هیدروکسید مرک

سدیم هیدروکسید مرک جایگاه قابل توجهی در حوزه مواد شیمیایی دارویی آزمایشگاهی و تحقیقاتی دارد و محصولی است که توسط شرکت معروف مرک تولید می‌شود. شرکت مرک به عنوان سنگ بنای صنعت مواد شیمیایی، نمونه ای قابل استناد از کیفیت و اطمینان است، ویژگی‌هایی که در طول تاریخ طولانی این برند شکل گرفته‌اند.

محققان و دانشمندان به دقت و خلوص محصولات تولیدی مرک از جمله سدیم هیدروکسید اعتماد کامل دارند. این ماده شیمیایی نقش مهمی در آزمایش‌ها و فرآیندهای مختلف ایفا می‌کند و به عنوان یک جزء اساسی برای تلاش‌های علمی متعدد عمل می‌کند.

سدیم هیدروکسید مرک دارای کدهای مختلفی می‌باشد که با توجه به نیاز شما قابل تامین هستند.

یکی از کدهای پرمصرف سدیم هیدروکسید مرک در ایران کد 106498 می‌باشد.

کاربرد سدیم هیدروکسید

  • استفاده از خاصیت بازی قوی درصنایع شیمیایی
  • صنایع غذایی، شیر، کنسروسازی، نوشابه سازی، کارخانجات قند و شکر و روغن
  • صنایع داروسازی، الکل سازی و آرایشی و بهداشتی
  • صنایع نفت و گاز
  • صنایع نظامی
  • استفاده در صنعت پلیمر
  •  صنایع ابریشم مصنوعی
  • صنایع کارتن و کاغذ
  • صنایع چرم و نساجی
  • صنایع تولید رنگ
  • صنایع تولید آلومینیوم
  • صنایع پتروشیمی
  • در تولید صابون و مواد شوینده
  • صنایع باتری سازی و کاربرد های فراوان دیگر.

خرید سدیم هیدروکسید

خرید سدیم هیدروکسید عدسی گرید دارویی و آزمایشگاهی از برندهای هندی و چینی و همچنین Merck آلمان در مجموعه ایکس شیمی . جهت اطلاع از موجودی و قیمت انواع برند سدیم هیدروکسید با همکاران ما در بخش فروش تماس حاصل فرمایید.

واکنش سدیم هیدروکسید با سولفوریک اسید

معادله این وانکش به شرح زیر است:

2NaOH + H2SO4——->> Na2SO4 + 2H2O

این واکنش، یک واکنش اسید پایه است، که در آن NaOH به عنوان باز و سولفوریک به عنوان یک اسید ایفای نقش می‌کنند. این واکنش باعث تولید نمک سولفات سدیم می‌شود.

سدیم هیدروکسید MSDS

H290: ممکن است برای فلزات خورنده باشد.
H314: باعث سوختگی شدید پوست و آسیب چشم می شود.
P234: فقط در بسته بندی اصلی نگهداری شود.
P260: گرد و غبار را تنفس نکنید.
P280: از دستکش محافظ / لباس محافظ / محافظ چشم / محافظ صورت / محافظ شنوایی استفاده کنید.
P303 + P361 + P353: در صورت قرار گرفتن بر روی پوست (یا مو): بلافاصله تمام لباس های آلوده را درآورید. پوست را با آب بشویید.
P304 + P340 + P310: در صورت استنشاق: فرد را به هوای تازه ببرید و برای تنفس راحت باشید. فوراً با مرکز مسمومیت/پزشک تماس بگیرید.
P305 + P351 + P338: در صورت ورود به چشم: چند دقیقه با احتیاط با آب بشویید. لنزهای تماسی را در صورت وجود و انجام آسان بردارید. به آبکشی ادامه دهید.

به هنگام ترکیب شدن با آب حرارت و گاز فراوانی تولید خواهد شد.

دانلود: سدیم هیدروکسید MSDS

خطر خورندگی

منابع:

https://www.tn.gov/health/cedep/environmental/environmental-health-topics/eht/sodium-hydroxide.html

https://www.mytutor.co.uk/answers/44846/GCSE/Chemistry/Sodium-Hydroxide-can-react-with-sulfuric-acid-in-an-acid-base-reaction-Outline-the-equation-for-this-reaction-name-the-product-Finally-a-titration-reaction-is-conducted-Determine-the-mass-of-Na-OH-needed-to-neutralise-12-4cm-3-of-0-10moldm-3-H2-S-O4/

تهیه و تنظیم: فرهاد سلام زاده