آب اکسیژنه چیست

آب اکسیژنه (هیدروژن پراکسید) یک ترکیب شیمیایی با فرمول H2O2 است. در شکل خالص، مایعی کمرنگ با بویی کمی به تندی و طعم تلخ می‌باشد که به راحتی با آب ترکیب می‌شود . آب اکسیژنه ساده ترین پراکسید (ترکیبی با پیوند منفرد اکسیژن – اکسیژن ) است. این ماده به عنوان اکسید کننده، ماده سفید کننده و ضد‌عفونی کننده استفاده می‌شود.
این ماده ناپایدار است و در حضور نور به آرامی تجزیه می‌شود. به دلیل بی‌ثباتی، هیدروژن پراکسید معمولاً با یک تثبیت کننده در یک محلول اسیدی ضعیف در بطری رنگ تیره ذخیره می‌شود. پراکسید هیدروژن در سیستم های بیولوژیکی از جمله بدن انسان نیز یافت می‌شود. آنزیم‌هایی که از هیدروژن پراکسید استفاده یا تجزیه می‌کنند، به عنوان پراکسیداز طبقه‌بندی می‌شوند.

آب اکسیژنه چیست

Chemical Formula                  H2O2

Molar mass                           34.0147 g/mol

Appearance                           Very light blue color; colorless in solution

Odor                                     slightly sharp

Density                                1.11 g/cm3 (20 °C, 30% (w/w) solution )[1]

                                              1.450 g/cm3 (20 °C, pure)

Melting point                        −0.43 °C (31.23 °F; 272.72 K)

Boiling point                          150.2 °C (302.4 °F; 423.3 K) (decomposes)

Solubility in water                    Miscible

Solubility                                 soluble in ether, alcohol

                                                insoluble in petroleum ether

log P                                       -0.43

Vapor pressure                        5 mmHg (30 °C)

Acidity (pKa)                            11.75

Magnetic susceptibility (χ)         −17.7·10−6 cm3/mol

Refractive index (nD)                 1.4061

Viscosity                                  1.245 cP (20 °C)

Dipole moment                    2.26 D

اطلاعات تکمیلی در شرکت Merck آلمان

کاربرد آب اکسیژنه 3 درصد

مدت‌هاست که از آب اکسیژنه برای درمان بریدگی و خراش‌های جزئی استفاده می‌شود. با این حال، از آنجایی که باعث تحریک پوست می‌شود، دیگر استفاده از آن در زمینه کمک‌های اولیه توصیه نمی‌شود. هنوز هم استفاده‌های خانگی زیادی از هیدروژن پراکسید وجود دارد.(مخصوصا برای مقابله با کرونا)
آب اکسیژنه 3% خانگی را می‌توانید از داروخانه‌های محلی خریداری کنید و این ماده شیمیایی ارزان قیمت و غیر‌سمی را به روال سلامتی و زیبایی خود اضافه کنید. همچنین می‌توانید از آن برای تمیز‌کردن، ضد عفونی کردن یا لکه‌گیری استفاده کنید.

هیدروژن پراکسید یک ماده شیمیایی مهم تجاری است. این ماده به عنوان ماده سفید کننده یا معطر کننده مواد غذایی، منسوجات و وسایل مراقبت شخصی استفاده می‌شود. از این ماده در تصفیه فاضلاب، ساخت سایر مواد شیمیایی و آنالیز شیمیایی استفاده می‌شود. نوعی از آب اکسیژنه در پیشرانه موشکی استفاده می‌شود. از پراکسید هیدروژن در تهیه شراب و به عنوان ضد عفونی کننده بذر استفاده می‌شود. همچنین در  برخی از محصولات بعد از مرحله برداشت برای کنترل قارچ‌ها و باکتری‌ها از هیدروژن پراکسید استفاده می‌شود.

خرید آب اکسیژنه

آب اکسیژنه و ناخن ها

هیدروژن پروکسید ناخن‌هایتان را به آرامی سفید می‌کند. یک پنبه را در آب اکسیژنه 3 درصد خیس کنید. آن را روی ناخن‌های خود بمالید و بگذارید تا در هوا خشک شود. در صورت لزوم می‌توانید هر چند هفته یکبار برنامه را تکرار کنید. 

جلوگیری از سرماخوردگی بوسیله آب اکسیژنه

ممکن است کمی عجیب به نظر برسد، اما هیدروژن پراکسید ممکن است در مبارزه با سرماخوردگی کمک کند. چند قطره از آب اکسیژنه 3 درصد را در هر گوش قرار دهید. حدود 5 یا 10 دقیقه صبر کنید. سپس، یک دستمال را در برابر یک گوش قرار داده و سر خود را به پهلو خم کنید. این عمل به تخلیه مایعات اضافی در بافت کمک می‌کند. این کار را با استفاده از یک دستمال جدید روی گوش دیگر تکرار کنید.

  • ممکن است حباب‌هایی را بشنوید و کمی احساس سوزش کنید، که طبیعی است.

آب اکسیژنه از کجا بخریم

به عنوان دهان شویه

از بین بردن میکروب ها و سفید شدن دندان‌ها یکی دیگر از کاربرد آب اکسیژنه می‌باشد. مخلوطی از حدود نصف هیدروژن پروکساید 3 درصد  و نیمی از آب تهیه کنید. به مدت 1-2 دقیقه آن را در دهان خود غرغره کنید. مراقب باشید هیچ مقدار از مخلوط را قورت ندهید.

  • همچنین می‌توانید برای یک دهانشویه با طعم نعناع چند قطره روغن نعناع فلفلی یا روغن چای اضافه کنید.
  • این مخلوط همچنین ممکن است به تسکین درد دندان کمک کند.

ضد عفونی کردن تخته گوشت بوسیله آب اکسیژنه

تخته‌های چوبی می‌توانند باکتری‌ها را در خود جمع کنند، بنابراین تمیز کردن آنها مهم است. یک دستمال کاغذی را با سرکه مرطوب کرده و تخته را پاک کنید. سپس، حوله کاغذی دیگری را با پراکسید 3 درصد مرطوب کرده و برای بار دوم تخته را پاک کنید.

ضدعفونی سبزیجات

 یک بطری اسپری کننده را با هیدروژن پراکسید 3 درصد پر‌کنید و میوه‌ها و سبزیجات خود را تمیز کرده و باکتری‌ها را از بین ببرید. بگذارید حدود پنج دقیقه بماند، سپس محصول را بشویید و آنها را با حوله تمیز خشک کنید. 

ضدعفونی کردن آشپزخانه یا حمام

آب اکسیژنه 3 درصد را در هر مکانی از آشپزخانه یا حمام خود که میخواهید ضدعفونی کنید اسپری کنید و بگذارید چند دقیقه بماند و سپس آن را پاک کنید. برای میزهای پیشخوان، سینک ظرفشویی، وان، لوازم خانگی یا حتی کاسه توالت بسیار عالی عمل می کند.
  • این روش مخصوصاً برای داخل یخچال یا ماشین ظرفشویی شما نیز بسیار مفید است.

مواد شوینده خود را تقویت کنید

57 گرم پراکسید 3 درصد به مایع ظرف شویی خود اضافه کنید. سپس، ماشین ظرفشویی خود را به صورت عادی مورد استفاده قرار دهید. خواهید دید که ظروف شما به لطف هیدروژن پراکسید حتی تمیزتر و براق تر می‌شوند.

کاربرد آب اکسیژنه

شاید برای شما جالب باشد: ماده ای از جنسه خرچنگ !

از بین بردن لکه های عرق با آب اکسیژنه

یک قسمت مایع ظرفشویی و 2 قسمت هیدروژن پراکسید 3 درصد را مخلوط کنید. روی محل لک شده بریزید. اجازه دهید این مخلوط حدود یک ساعت بماند. سپس، با آب خنک بشویید.

  • همه اشکال آب اکسیژنه برای مصارف خانگی بی‌خطر نیست. برای مصارف عادی به آب اکسیژنه 3 درصد نیاز می‌باشد.
  • هیدروژن پراکسید خانگی می‌تواند پوست و چشم را تحریک کند، اما در صورت بلعیدن مقدار کم معمولاً خطرناک نیست.

  • اگر مقادیر زیادی هیدروژن پراکسید بلعیدید سریعاً به پزشک مراجعه کنید.

هیدروژن پراکسید از کجا بخریم

فروشگاه ایکس شیمی، فعال در حوزه فروش مواد شیمیایی آزمایشگاهی، آماده فروش آب اکسیژنه 35 درصد، با کیفیت و به مقدار مورد نیاز شما می‌باشد. (جهت خرید آب اکسیژنه و اطلاع از قیمت آب اکسیژنه تماس حاصل فرمایید).

کاربرد آب اکسیژنه در باغ بانی

 

آیا می‌دانید هیدروژن پراکسید (H 2 O 2 ) در کابینت مواد‌‌ دارویی شما فواید دیگری غیر از داروهای ضد عفونی کننده و سفید کننده دارد؟ اکثر مردم نمی دانند که از دیگر موارد کاربرد آب اکسیژنه کمک به شما در پرورش یک باغ زیبا می‌باشد. به دلیل خاصیت ضد میکروبی و تولید اکسیژن، برای هر مرحله از رشد فواید و کاربردهای مختلفی دارد.  شما می توانید از هیدروژن پراکسید در باغ خود برای ضد عفونی کردن، تقویت رشد گیاه و دفع آفات ناخواسته استفاده کنید.

هیدروژن پراکسید در باغبانی

بوسیله آب اکسیژنه گلدان ها و ابزارها را تمیز کنید.

 محلول آب اکسیژنه 6% الی 9% را روی گلدان ها یا ابزارهایی که قصد استفاده کردن از آنها را دارید اسپری کنید. در حین هرس گیاهان می توانید ابزار را در محلول فرو ببرید. این موضوع می تواند این موارد را ضد عفونی کرده و خطر آلودگی سایر گیاهان یا عوامل بیماری زا را کاهش دهد.

  • به دنبال هیدروژن پراکسید دارویی یا غذایی باشید. ممکن است لازم باشد آب اکسیژنه را قبل از استفاده رقیق کنید.
  • اگر می‌خواهید از محلول هیدروژن پراکسید بیش از 10٪ استفاده کنید، احتیاط کنید. این ماده می‌تواند پوست و بافت گیاه را بسوزاند.

آب هیدروپونیک را تمیز کنید.

 گیاهان هیدروپونیک که در آب پرورش می یابند، اغلب طعمه باکتری‌ها، پوسیدگی ریشه و کمبود اکسیژن می شوند. به هر لیتر آب هیدروپونیک 2.5 قاشق چایخوری هیدروژن پراکسید اضافه کنید. این ماده می تواند باکتری ها و قارچ ها را از بین ببرد، از پوسیدگی ریشه جلوگیری کرده و گردش اکسیژن را تحریک کند.

دانه ها را تمیز کنید.

از دیگر موارد کاربرد آب اکسیژنه ضدعفونی کردن بذرها می باشد. بذرهای جدید را به مدت 5 دقیقه در آب اکسیژنه 3 درصد که با دمای 60 درجه سانتی گراد گرم می شود خیس کنید. پس از گرم شدن، بذرها را به مدت یک دقیقه زیر آب روان بشویید. این کار می تواند از آلودگی بیماری های منتقله از مواد غذایی ناشی از سالمونلا، E. coli و لیستریا جلوگیری کند.

محیط رشد را ضد عفونی کنید.

 محیط رشد مانند شن و ماسه یا خاک را در محلول 3-6٪ آب اکسیژنه خیس کنید. اجازه دهید تا محیط یک شب در مخلوط بماند. مخلوط را یکی دو بار بچرخانید تا در محیط پخش شود. این کار می تواند باکتری ها، کپک ، یا کرم ها و تخمهای آنها را از بین ببرد.

بوسیله آب اکسیژنه جوانه زنی بذر را تسریع کنید.

 هنگامی که بذرهای ضدعفونی شده خود را در مواد در حال رشد قرار دهید، آنها آماده جوانه زدن یا جوانه زدن هستند. هنگام کاشت بذر ، همان مخلوط 3٪ هیدروژن پراکسید را به خاک اضافه کنید. اکسیژن اضافی می تواند باعث جوانه زنی سریعتر و سلامت کلی شود. همچنین می تواند خطر عفونت های قارچی یا باکتریایی را به حداقل برساند.

  • برای آبیاری بستر گیاه تا دو هفته پس از کاشت بذرها، از محلول ضعیف آب اکسیژنه و آب استفاده کنید.

هیدروژن پراکسید به عنوان کود

یکی دیگر موارد کاربرد آب اکسیژنه انرژی بخشی آن می باشد. برای غذا دهی به گیاهان این ماده را در هر گالن آب مخلوط کنید. هر 3-5 روز در صورت لزوم بر روی گیاهان گلدان و باغچه خود اسپری یا آبیاری کنید. این کار می تواند به حفظ خاک سالم کمک کند، به ریشه ها اجازه نفس کشیدن دهد و گیاهان مواد مغذی حیاتی را به خود اختصاص دهند.

توسعه ریشه با آب اکسیژنه

یک پیمانه آب اکسیژنه 3 درصد را در یک گالن آب مخلوط کنید. هر هفته یک بار کل گیاه را آبیاری کنید، ریشه ها را کاملاً خیس کنید. این کار باعث افزایش اکسیژن ناحیه ریشه می شود و باعث پیشرفت در هر مرحله از زندگی گیاه می شود.

عفونت های قارچی را درمان کنید

4 قاشق غذاخوری هیدروژن پراکسید 3 درصد را با یک پیمانه آب در یک بطری اسپری بریزید. این محلول را روی برگها و ساختارهای ریشه گیاهانی که نشانه هایی از عفونت های قارچی را نشان می دهند، اسپری کنید. این موارد شامل کپک پودری، زنگ زدگی و کپک هستند.

  • قبل از استفاده سخاوتمندانه! در سطح با مقیاس بزرگتر، روی یک منطقه کوچک اسپری را انجام دهید. این کار می تواند از سوختگی شیمیایی در بافت های گیاه شما جلوگیری کند.

علف های هرز را از بین ببرید

محلول پراکسید هیدروژن 10٪ را روی علفهای هرز بین بتن، سنگفرش یا آجرها بریزید. پراکسید را روی گیاهان بریزید تا سوزانده شوند و سپس علف های هرز را با دست از بین ببرید. این کار می تواند هر گونه علف هرز موجود در باغ شما را از بین ببرد و از بازگشت آنها جلوگیری کند.

  • صبح زود یا اواخر شب آب اکسیژنه را بریزید تا از خراب شدن سریع محلول جلوگیری کند.
  • از ریختن روی علف های هرز گلدان خودداری کنید. این کار ممکن است باعث سوزاندن علف های هرز و گیاهان شما شود و هر دو را از بین ببرد.
  • هر منطقه از بدن خود را که در تماس با این محلول قرار دارد بلافاصله با مقدار زیادی آب سرد شستشو دهید.

دفع حشرات بوسیله آب اکسیژنه

 اگر گیاهان شما به آفات آلوده شده اند، یک قاشق غذاخوری آب اکسیژنه  را با 250 میلی لیتر آب ترکیب کنید. این کار می تواند تعداد حشرات موجود در باغ شما را به طرز چشمگیری کاهش دهد. همچنین می تواند تخمها و لاروهای پروانه و سایر آفات مضر را از بین ببرد.

msds آب اکسیژنه

در صورت بلعیدن مضر است.
باعث آسیب جدی چشم می شود.
ممکن است اثرات مضر طولانی مدت برای زندگی آبزیان ایجاد کند.
از رهاسازی در محیط خودداری کنید.
از محافظ چشم استفاده کنید.
در صورت تماس با چشم، با احتیاط با آب چند دقیقه شست و شو دهید. در صورت وجود لنز، لنزها را حذف کرده و شستشو را ادامه دهید.
به دنبال مشاوره پزشکی باشید

خطر آسیب به پوست و چشم

خطر اکسندهخطر مسمومیت

خرید آب اکسیژنه

فروشگاه ایکس شیمی، فعال در حوزه فروش مواد شیمیایی گرید آزمایشگاهی، آماده فروش آب اکسیژنه می باشد.( جهت اطلاع از موجودی و قیمت آب اکسیژنه و خرید آب اکسیژنه تماس حاصل فرمایید).

88914626

4.2 5 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها