ایتریوم (III) نیترات هگزا هیدرات

ایتریوم (III) نیترات هگزا هیدرات با فرمول N3O9Y * 6 H2O ماده‌ای جامد، بی‌رنگ تا سفید و بدون بو می‌باشد. یک منبع ایتریوم کریستالی بسیار محلول در آب برای استفاده سازگار با نیترات‌ها و pH پایین تر (اسیدی) است. تمام نیترات‌های فلزی نمک‌های معدنی یک کاتیون فلزی معین و آنیون نیترات هستند.

آنیون نیترات یک یون چند اتمی یک ظرفیتی (-1 بار) است که از یک اتم نیتروژن منفرد تشکیل شده است که به طور یونی به سه اتم اکسیژن (فرمول: NO3) با وزن فرمول کل 05/62 متصل شده است. ترکیبات نیترات به طور کلی در آب محلول هستند. مواد نیترات نیز عامل اکسید کننده هستند.

هنگامی که با هیدروکربن‌ها مخلوط می‌شوند، ترکیبات نیترات می‌توانند مخلوطی قابل اشتعال ایجاد کنند. نیترات‌ها پیش سازهای بسیار خوبی برای تولید ترکیبات با خلوص فوق العاده بالا و کاتالیزورهای خاص و مواد نانومقیاس (نانوذرات و نانو پودرها) هستند.

خرید ایتریوم (III) نیترات هگزا هیدرات

جهت خرید ایتریوم (III) نیترات هگزا هیدرات و اطلاع از قیمت و موجودی این ماده شیمیایی با همکاران ما در بخش فروش ایکس شیمی تماس حاصل فرمایید.

ایتریوم (III) نیترات هگزا هیدرات

کاربرد ایتریوم (III) نیترات هگزا هیدرات

در سرامیک، شیشه و الکترونیک استفاده می‌شود.

1-سرامیک و فسفر

این ماده به عنوان پیش ماده در تولید سرامیک‌ها و فسفرهای دوپ شده با ایتریوم استفاده می‌شود. مواد مبتنی بر ایتریوم برای ایجاد فسفرهای با کارایی بالا که در نمایشگرهای لوله اشعه کاتدی (CRT)، نمایشگرهای صفحه تخت و لامپ‌های فلورسنت استفاده می‌شوند، ضروری هستند.

2-کاتالیز

ترکیبات ایتریوم (III) نیترات هگزا هیدرات به عنوان کاتالیزور در واکنش‌های شیمیایی مختلف مانند سنتز ترکیبات آلی و فرآیندهای پلیمریزاسیون استفاده می‌شود.

3-پیل های سوختی

زیرکونیای تثبیت شده با ایتریوم (YSZ)، مشتق شده از این محصول، به دلیل هدایت یونی بالا در دماهای بالا به عنوان یک ماده الکترولیت در سلول های سوختی اکسید جامد (SOFCs) استفاده می‌شود.

4-کریستال های لیزری

کریستال های ایتریوم-آلومینیوم-گارنت (YAG) دوپ شده با یون های ایتریم به عنوان رسانه افزایش لیزر برای تولید لیزرهای حالت جامد با قدرت بالا، مانند لیزرهای Nd:YAG، که کاربردهایی در پردازش مواد، برش لیزری و روش های پزشکی

5-ابررساناها

این محصول در سنتز ابررساناهای با دمای بالا، به ویژه ابررساناهای اکسید مس ایتریم باریم (YBCO) استفاده می‌شود. این مواد در دماهای نسبتاً بالا مقاومت الکتریکی صفر از خود نشان می‌دهند و در الکترونیک و انتقال نیرو کاربرد دارند.

6-متالورژی

آلیاژهای مبتنی بر ایتریوم در صنایع هوافضا و متالورژی برای بهبود عملکرد در دمای بالا و خواص مکانیکی مواد مانند فولاد و آلیاژهای آلومینیوم مورد استفاده قرار می‌گیرند.

7-الکترونیک

ایتریوم (III) نیترات هگزا هیدرات و ترکیبات مبتنی بر ایتریم به عنوان مواد ناخالص و افزودنی در مواد و دستگاه‌های الکترونیکی، از جمله نیمه هادی‌ها و فسفر برای نمایشگرهای LED استفاده می‌شود.

8-تحقیقات مواد

 در تحقیقات علمی و توسعه مواد در رشته‌های مختلف از جمله شیمی، فیزیک و علم مواد استفاده می‌شود.

9-بیوتکنولوژی

ترکیبات ایتریوم برای کاربردهای بالقوه‌شان در بیوتکنولوژی، از جمله برچسب‌گذاری مولکول‌های زیستی برای سنجش‌های مبتنی بر فلورسانس و تصویربرداری مورد بررسی قرار می‌گیرند.

10-شیشه و سرامیک

اکسید ایتریوم که از ایتریوم (III) نیترات هگزا هیدرات به دست می‌آید، به عنوان جزئی در تولید سرامیک‌ها و شیشه‌های مقاوم در برابر درجه حرارت بالا برای کاربردهای تخصصی استفاده می‌شود.

شاید برای شما جالب باشد: آمونیوم سریوم نیترات

MSDS Yttrium(III) nitrate hexahydrate 

H302: در صورت بلعیدن مضر است.
H318: باعث آسیب جدی به چشم می شود.
H410: برای آبزیان بسیار سمی با اثرات طولانی مدت.
احتیاطی P264: پوست را پس از دست زدن به طور کامل بشویید.
P273: از انتشار به محیط خودداری کنید.
P280: از محافظ چشم/صورت استفاده کنید.
P301 + P312: در صورت بلعیده شدن: در صورت احساس ناخوشی با مرکز مسمومیت/پزشک تماس بگیرید.
P305 + P351 + P338: در صورت ورود به چشم: چند دقیقه با احتیاط با آب بشویید. لنزهای تماسی را در صورت وجود و انجام آسان بردارید. به آبکشی ادامه دهید.
P391: نشت را جمع کنید.

مضر برای طبیعت خطر مسمومیت خطر آسیب به پوست و چشم

منابع:

https://www.samaterials.com/yttrium/1548-yttrium-nitrate.html

https://www.merckmillipore.com/GB/en/product/YttriumIII-nitrate-hexahydrate,MDA_CHEM-112516

https://www.americanelements.com/yttrium-nitrate-13494-98-9

تهیه و تنظیم: دکتر سارا حقی دکترای بیوشیمی.

5 1 رای
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها