ایران صدرنشین تولید علم نانو در میان کشورهای اسلامی شد.

بنیانگذار پایگاه استنادی علوم جهان اسلام گفت: طبق آمار تولید مقالات علمی، با در نظر گرفتن تعداد دانشگاه‌هایی که هر کدام بین سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۸ بیش از ۱۰۰ مقاله فناوری نانو تولید کرده‌اند، ایران، ترکیه و مالزی کشورهای برتر اسلامی هستند که رتبه‌های اول تا سوم تولید علم را در این حوزه موضوعی به خود اختصاص داده‌اند.

222 2

جعفر مهراد بنیانگذار پایگاه استنادی علوم جهان اسلام در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس با بیان اینکه در طول سال های گذشته، پژوهش های نانو فناوری در تمام کشورهای جهان، از جمله در بین کشورهای اسلامی رو به افزایش است، گفت: طبق آمار تولید مقالات علمی، با در نظر گرفتن تعداد دانشگاه هایی که هر کدام بین سال های ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۸ بیش از ۱۰۰ مقاله فناوری نانو تولید کرده اند ایران، ترکیه و مالزی سه کشور برتر اسلامی هستند که رتبه های اول تا سوم تولید علم را در این حوزه موضوعی به خود اختصاص داده اند.

وی با تاکید بر اینکه تعداد دانشگاه های فعال در پژوهش های نانو در بین این سه کشور ایران، ترکیه و مالزی به ترتیب ۴۶، ۱۱ و ۱۰ دانشگاه است، گفت: کشور های مصر، عربستان سعودی، تونس، پاکستان و قطر هر کدام با ۹، ۶، ۴، ۳ و یک دانشگاه فعال در نشر مقالات پژوهشی پیرامون فناوری نانو در بین سایر کشورهای اسلامی رتبه های بعدی را در اختیار دارند.

بنیانگذار پایگاه استنادی علوم جهان اسلام با اشاره به ۲۰ دانشگاه پیشرو کشورهای اسلامی، بر اساس تعداد مقالات فناوری نانو، نمایه شده در ISI، در بازه زمانی مذکور گفت: در راس این ۲۰ دانشگاه، دانشگاه آزاد اسلامی ایران قرار دارد که با احتساب انتشارات کل شعبه های این دانشگاه در داخل و خارج کشور، به ۷۷۴۱ مقاله می رسد. شاخص h این دانشگاه در سال ۲۰۱۷ میلادی ۲۵ است که بر اساس رتبه بندی موضوعی شانگهای در سال ۲۰۱۸ میلادی، رتبه این دانشگاه در حوزه علم و فناوری نانو در دامنه ای بین ۳۰۱ تا ۴۰۰ قرار دارد.

وی ادامه داد: رتبه دوم از آن دانشگاه ملک عبدالعزیز در عربستان سعودی است که در طی ۴ سال گذشته ۳۳۰۰ مقاله نانو منتشر کرده است. شاخص h دانشگاه ملک عبدالعزیز در سال ۲۰۱۷ میلادی ۳۰ گزارش شده است. بر اساس رتبه بندی موضوعی شانگهای در سال ۲۰۱۸، این دانشگاه رتبه ۴۹ را در علم و فناوری نانو به خود اختصاص داده است.

به گفته مهراد، جایگاه سوم در این رتبه بندی مربوط به دانشگاه تهران است که طی سال های ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۸ تعداد ۲۷۸۰ مقاله نانو منتشر کرده است. شاخص h دانشگاه تهران در سال ۲۰۱۷ میلادی ۲۷ است. رتبه این دانشگاه در نظام شانگهای در موضوع علم و فناوری نانو در سال ۲۰۱۸ در دامنه ای بین ۳۰۱ تا ۴۰۰ قرار دارد.

وی با بیان اینکه رتبه های چهارم تا ششم از نظر انتشارات علم و فناوری نانو به ترتیب به دانشگاه ملک سعود با ۲۶۲۸ مقاله، دانشگاه مالایا با ۱۸۵۸ مقاله و دانشگاه صنعتی امیرکبیر با ۱۷۶۷ مقاله تعلق دارد، گفت: رتبه های دانشگاه صنعتی اصفهان، تربیت مدرس، صنعتی شریف و کاشان که به ترتیب ۱۶۱۶، ۱۵۱۴، ۱۳۸۹ و ۱۳۵۲ مقاله علم و فناوری نانو منتشر کرده اند رتبه ۷، ۸، ۹ و ۱۰ است.

222 1

به گفته بنیانگذار پایگاه استنادی علوم جهان اسلام، در رتبه های یازدهم تا پانزدهم اسامی دانشگاه های فنی مالزی با ۱۲۸۳ مقاله، علوم پزشکی تهران با ۱۲۷۶مقاله، قائد اعظم پاکستان با ۱۱۷۲ مقاله، پیام نور با ۱۱۳۵ مقاله و دانشگاه تبریز با ۱۰۹۸ مقاله علم و فناوری نانو مشاهده می شود. همچنین رتبه ۱۶ و ۱۷ به ترتیب با ۱۰۶۳مقاله و ۱۰۱۶ مقاله علم و فناوری نانو به دانشگاه های علم و صنعت ایران و فردوسی مشهد تعلق دارد.

وی با بیان اینکه رتبه دانشگاه پوترا در مالزی، انستیتو فناوری اطلاعات COMSATS در پاکستان و دانشگاه علوم مالزی نیز با انتشار ۱۰۰۰، ۹۹۳، و ۹۴۲ مقاله علم و فناوری نانو نمایه شده در ISI به ترتیب ۱۸، ۱۹ و ۲۰ است، خاطرنشان کرد: دانشگاه های شیراز، شهید بهشتی و گیلان نیز که به ترتیب ۸۵۹، ۷۹۱ و ۷۶۶ مقاله علم و فناوری نانو در طی سال های ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۸ منتشر کرده اند حائز رتبه های ۲۲، ۲۳ و ۲۵ در بین ۵۷ کشور اسلامی هستند.

مهراد خاطرنشان کرد: کل تعداد مقالات علم و فناوری نانو در دانشگاه ها و موسسات پژوهشی کشور، نمایه شده در ISI, تا نوامبر سال ۲۰۱۸ میلادی ۹۱۲۱ مورد و تعداد پتنت های ثبت شده در اداره ثبت علائم تجاری و اختراعات آمریکا تا سپتامبر ۲۰۱۸ میلادی ۱۲ پتنتاست.

وی با بیان اینکه در سطح بین المللی نیز، در سال ۲۰۱۷ میلادی دانشگاه آزاد اسلامی ایران با احتساب تمام شعبات، در بین دانشگاه ها و مراکز علمی و پژوهشی جهان با تولید ۲۲۱۵ مقاله علم و فناوری نانو حائز رتبه چهارم است، گفت: رتبه های اول تا سوم نیز به ترتیب به آکادمی علوم چین با ۹۱۲۸ مقاله، آکادمی علوم روسیه با ۳۰۰۶ مقاله و نظام دانشگاهی کالیفرنیا با ۲۴۷۷ مقاله علم و فناوری نانو تعلق دارد.

منبع خبر: خبرگزاری فارس