خرید دی متیل گلی اکسیم

فروشگاه ایکس‌شیمی، فعال در حوزه فروش مواد‌شیمیایی آزمایشگاهی، دارویی و تخصصی، آماده فروش دی متیل گلی اکسیم  چینی، هندی و Merck با قیمت و کیفیت مناسب می‌باشد. ( جهت اطلاع از قیمت و خرید با ما تماس حاصل فرمایید).

خوانندگان محترم ممکن است قبلاً با ماده شیمیایی دی متیل گلی اکسیم آشنا شده باشند و در مورد ساختار و خواص آن اطلاعات خوبی داشته باشند. این ماده (DMG) یک جامد پودری کریستالی سفید و بدون بو با فرمول شیمیایی (CH3CNOH)2 و cas number 95-45-4 می‌باشد که در شیمی تجزیه به عنوان معرف نیکل استفاده می‌شود. این ماده یکی از معرف‌های آلی اولیه بوده که در شیمی تجزیه کاربرد پیدا کرده است.

ما در ادامه مطلب به بحث مفصلی در مورد دی متیل گلی اکسیم خواهیم پرداخت و همچنین بر ویژگی‌های مهم آن تمرکز خواهیم کرد. در پایان این بحث، شما نیز ایده‌های جدیدی در مورد ساختار، خواص و کاربردهای آن پیدا خواهید کرد.

اجازه دهید شروع کنیم!

خرید اینترنتی دی متیل گلی اکسیم

دی متیل گلی اکسیم چیست

دی متیل گلی اکسیم (Dimethylglyoxime) یا DMG یک پودر سفید رنگ مانند است که به طور قابل ملاحظه‌ای، به مقدار بسیار کمی در آب محلول است اما در محلول سدیم هیدروکسید یا اتانول و متانول محلول می‌باشد.از نام‌های دیگر آن می توان به 2،3-بوتاندیون دی اکسید نیز اشاره کرد.

دی متیل گلی اکسیم به عنوان یک معرف در شیمی تجزیه استفاده می‌شود و مشتقات متعدد آن سنتز شده است. همچنین به غیر از نیکل به شناسایی یون‌های فلزی دیگر نیز کمک می‌کند. شکل آنیونی آن  DMGH  و شکل خنثی، DMGH2 نامیده می‌شود (در اینجا H نشان دهنده هیدروژن است). DMGH2 برای شناسایی نیکل و پالادیوم استفاده می‌شود. همچنین یک لیگاند دوتایی، یعنی دو بازوی دهنده است.

نکته:لیگاند (به انگلیسی: Ligand) در شیمی به مولکول یا یونی گفته می‌شود که با فلز مرکزی پیوند برقرار کرده و ترکیب کمپلکس دهد. در شیمی پیوند، یک لیگاند یونی یا مولکولی (گروه تابع) است که به یک اتم مرکزی فلزی متصل می‌شود؛ تا یک ترکیب پیوندی را تشکیل دهد.

DimethylglyoximeC4H8N2O2
Density of Dimethylglyoxime1.37 g/cm³
Molecular Weight/ Molar Mass of Dimethylglyoxime116.12 g/mol
Boiling Point of DimethylglyoximeNot determined
Melting Point of Dimethylglyoxime240 to 241°C
Chemical Formula of DimethylglyoximeCH3C(NOH)C(NOH)CH3
OdorOdorless
AppearanceOff White Powder
Complexity112
Dipole moment0
Hydrogen Bond Donor2
SolubilityInsoluble in water, soluble in alcoho

کاربرد

می‌تواند به عنوان یک رسوب دهنده برای پالادیوم و نیکل استفاده شود. در مورد پالادیوم، رسوب پس از رقیق شدن با اسید کلریدریک به شکل یک ترکیب زرد رنگ در می‌آید. از سوی دیگر، بارش از محلول نیکل آمونیاکی به شکل یک ترکیب حجیم قرمز روشن است.

دی متیل گلی اکسیم در تشخیص نیکل به درماتیت یا بیماری‌های پوستی مشابه کمک می‌کند. نیکل آزاد شده از ساعت، جواهرات و غیره را که مستقیماً با پوست ما در تماس است، شناسایی می‌کند. کشورهای مختلف چنین مقرراتی دارند که در آن تست دی متیل گلیوکسیم را می‌توان بدون نسخه در داروخانه ها خریداری کرد.

دی متیل گلیوکسیم به طور گسترده در شیمی تجزیه به شکل معرف آشکارسازی، معرف رسوب‌دهنده و معرف فتومتریک برای یون‌های فلزی مختلف مانند پلاتین، پالادیوم و نیکل و غیره استفاده می‌شود.

در بازیافت پایدار باتری‌های لیتیوم یونی که به عنوان یک ماده خطرناک برای محیط زیست در نظر گرفته می‌شود، نقش دارد. فرآیند هیدرومتالورژیکی که برای شستشوی لیتیوم، کبالت، نیکل از مواد کاتدی زباله این باتری‌ها استفاده می‌شود، نیاز به رسوب توسط دی متیل گلیوکسیم دارد.

Dimethylglyoxime همچنین در بررسی کاهش آهن (III) برای تعیین آهن محلول در آب دریا کاربرد دارد. این شامل آزمایش‌های جنبشی برای بررسی کارایی احیای آهن معدنی با سولفیت در شرایط مختلف است. فلزات واسطه مانند کبالت در آب دریا وجود دارند که نیاز به افزودن دی متیل گلی اکسیم به محلول لومینول دارد.

دی متیل گلیوکسیم به عنوان یک معرف در تولید سلاح‌های جنگ شیمیایی، از جمله اتیل متیل فسفونوفلووریدات (سارین) و ایزوسارین قوی تر (سومان) استفاده می‌شود. دی متیل گلیوکسیم همچنین برای استفاده در آینده در تولید سلاح‌های شیمیایی توسط فدراسیون روسیه، برای استفاده بالقوه به عنوان جایگزینی برای سارین در نظر گرفته شده است.

واکنش نیکل با دی متیل گلی اکسیم

واکنش کیلاسیون یون‌های نیکل با لیگاند دوتاد آلی Dimethylglyoxime  باعث ایجاد بارش رنگ قرمز تمشکی یا گیلاسی می‌شود. این واکنش به دلیل تشکیل رنگ قابل توجه آن، برای شناسایی یون‌های فلز نیکل کاربرد گسترده‌ای پیدا می‌کند.

این یک واکنش حساس است که به عنوان آزمایشی برای تأیید وجود کاتیون‌های نیکل، حتی اگر در غلظت بسیار پایین باشد، استفاده می‌شود. این روش به راحتی برای هر جسم فلزی که ممکن است با پوست ما تماس پیدا کند مانند ساعت مچی، جواهرات، سکه، قاب عینک و غیره استفاده می‌شود. این فرآیند در شناسایی نوع خاصی از درماتیت یا حساسیت پوستی معروف به نیکل بسیار مفید است.

حلال دی متیل گلی اکسیم

دی متیل گلیوکسیم، محلول الکلی 1 درصد، که به عنوان معرف چوگاف نیز شناخته می‌شود، با فلزاتی از جمله نیکل، پالادیوم و کبالت کمپلکس تشکیل می‌دهد. از این کمپلکس‌ها برای جداسازی آن کاتیون‌ها از محلول‌های نمک‌های فلزی استفاده می‌شود.

خطرات دی متیل گلی اکسیم

در صورت درمعرض قرار گرفتن با دی متیل گلی اکسیم، این ماده می تواند اثرات شدید سلامتی ایجاد کند.

ممکن است باعث تحریک چشم و پوست شود

به ویژه بلعیدن می‌تواند مضر باشد و باعث تحریک دستگاه گوارش شود

استنشاق می‌تواند باعث تحریک در دستگاه تنفسی و همچنین غشاهای مخاطی شود

علاوه بر این، به دلیل ماهیت قابل اشتعال، دی متیل گلیوکسیم یک خطر جدی برای آتش سوزی است. چنین تهدیدی در حالت تجزیه تشدید می‌شود زیرا ممکن است تنها توسط جرقه‌ها مشتعل شود. در صورت آتش سوزی، گازهای بسیار سمی ممکن است با احتراق یا تجزیه حرارتی منتشر شود. گرد و غبار ریز با اندازه ذرات کاهش یافته می‌تواند باعث انفجار گرد و غبار شود.

خطر آتش زا بودن

قیمت

جهت اطلاع از قیمت و خرید دی متیل گلی اکسیم با کارشناسان ما تماس حاصل فرمایید.