۱و۲ دی کلرو اتان

۱و۲ دی کلرو اتان (1,2-Dichloroethane) مایعی بی‌رنگ با فرمول C2H4Cl2، که معمولاً به عنوان اتیلن دی کلراید (EDC) نیز شناخته می‌شود، به‌دلیل کاربردهای چند‌ منظوره، جایگاه قابل توجهی در صنایع شیمیایی دارد. این ماده شیمیایی تولید شده در درجه اول در تولید وینیل کلرید استفاده می‌شود که به عنوان بلوک ساختمانی برای پلی وینیل کلرید (PVC) – یک ماده ضروری موجود در محصولات مختلف مانند لوله‌کشی، کفپوش وینیل و مواد بسته‌بندی است.

۱و۲ دی کلرو اتان

۱و۲ دی کلرو اتان با نقشی که در سنتز PVC دارد، نقشی اساسی در حمایت از صنایع متعدد در سراسر جهان ایفا می‌کند. علاوه بر این، خواص این ماده آن را به حلالی کارآمد برای مواد مختلف تبدیل کرده و در برخی از محصولات پاک‌کننده نیز کاربرد دارد. نقش آن به عنوان یک ماده شیمیایی میانی بر اهمیت آن در بخش تولید تاکید می‌کند. علیرغم اینکه ۱و۲ دی کلرو اتان در طبیعت به صورت طبیعی وجود ندارد، به دلیل کاربرد و سازگاری متنوع آن، ثابت کرده است که در چندین حوزه ارزشمند است.

اطلاعات بیشتر

کاربرد ۱و۲ دی کلرو اتان

رایج‌ترین کاربردهای 1،2-دی کلرواتان عبارتند از:

تولید وینیل کلرید

۱و۲ دی کلرو اتان ماده اولیه اولیه مورد استفاده برای تولید وینیل کلرید است که یک مونومر برای ساخت پلاستیک پلی وینیل کلراید (PVC) استفاده می‌شود. PVC یک پلاستیک همه‌کاره و پرکاربرد است که در محصولات مختلفی از جمله لوله‌ها، اتصالات، پنجره‌ها، درها و کفپوش‌ها یافت می‌شود.

حلال

۱و۲ دی کلرو اتان یک حلال موثر برای انواع مواد از جمله چربی‌ها، روغن‌ها، موم‌ها و رزین‌ها است. در انواع کاربردهای صنعتی مانند چربی زدایی قطعات فلزی، تمیز‌کردن منسوجات و تولید چسب استفاده می‌شود.

افزودنی سوخت

این محصول قبلاً به عنوان یک افزودنی در بنزین سرب برای بهبود رتبه اکتان آن و کاهش ضربه موتور استفاده می‌شد. با این حال، استفاده از آن در بنزین به دلیل نگرانی در مورد خطرات آن برای سلامت انسان به تدریج حذف شده است.

کاربردهای دیگر

۱و۲ دی کلرو اتان همچنین در کاربردهای مختلفی از جمله تولید، آفت کش‌ها و داروها استفاده می‌شود.

شاید برای شما جالب باشد: چیتوسان ماده ای جالب و کاربردی از سخت پوستان

ایمنی

قرار‌گرفتن در معرض سطوح پایینی از این ماده می‌تواند از طریق تنفس هوای محیط یا محل کار رخ دهد. استنشاق بخار ۱و۲ دی کلرو اتان غلیظ می‌تواند اثراتی را بر روی سیستم عصبی انسان، کبد، و کلیه ها و همچنین دیسترس تنفسی، آریتمی قلبی، تهوع و استفراغ ایجاد کند.

قرار گرفتن طولانی مدت در معرض استنشاق با EDC اثراتی بر کبد و کلیه در حیوانات دارد. اطلاعاتی در مورد اثرات تولید مثلی یا رشدی ۱و۲ دی کلرو اتان در انسان در دسترس است. کاهش باروری و افزایش مرگ و میر جنین در مطالعات استنشاقی موش ها مشاهده شده است. مطالعات اپیدمیولوژیک در مورد اثرات سرطان زایی این محصول قطعی نیست، زیرا مواجهه همزمان با سایر مواد شیمیایی پس از درمان با گاواژ (قرار دادن آزمایشی مواد شیمیایی در معده)، چندین نوع تومور در  موش‌ها ایجاد شد.

خطر مسمومیت مضر برای سلامتی خطر آتش زا بودن

خرید ۱و۲ دی کلرو اتان

جهت خرید ۱و۲ دی کلرو اتان در گریدهای GR و HPLC  و اطلاع از موجودی و قیمت این موارد، با همکاران ما در بخش فروش ایکس شیمی تماس حاصل فرمایید.

منبع:

epa.gov

5 1 رای
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها