سدیم استات سه آب ( آتروپات دهه شصتی ها)

استات سدیم، با فرمول CH۳COONa، اغلب با علامت اختصاری NaOAc و همچنین سدیم اتانات، نمک سدیم استیک اسید است.

کاربرد سدیم استات

این نمک بی‌رنگ دارای موارد استفاده وسیعی است. از جمله استفاده‌های آن می‌توان به استفاده در صنعت نساجی برای خنثی‌سازی ضایعات اسید سولفوریک اشاره کرد. در تولید لاستیک مصنوعی، برای جلوگیری از حرارت زیاد از سدیم استات استفاده می‌شود. در تولید لباس‌های پنبه‌ای (کتان) سدیم استات برای جلوگیری از تجمع الکتریسیته ساکن به کار می‌رود. این نمک در عکاسی و رنگ نیز کاربرد دارد.

این نمک به دلیل کارایی بهتر و ارزانتر بودن، در پوشش و درزگیری بتن برای جلوگیری از صدمه خوردن در برابر آب مورد استفاده قرار می‌گیرد.

سدیم استات در خوراکی‌ها برای طعم دهی به کار می‌رود که مشهورترین استفاده آن در مزه چیپس سرکه نمکی است.

از این ماده برای ساخت آتروپات ( گرم کن دست) نیز استفاده می شود.

این نمک از واکنش سدیم بیکربنات در سرکه به صورت محلول سدیم استات در آب به دست می‌آید. به بیان دیگر جوش شیرین با سرکه واکنش می‌دهد و تبدیل به محلول سدیم استات در آب می‌شود که با آزادسازی کربنیک اسید به صورت گاز کربن دی‌اکسید و آب همراه است.

منبع: ویکیپدیا

فروش سدیم استات

فروشگاه ایکس شیمی، فعال در حوزه فروش مواد شیمیایی آزمایشگاهی آماده فروش سدیم استات سه آب می باشد. جهت اطلاع از قیمت سدیم استات و خرید سدیم استات تماس حاص فرمایید.

تهیه سدیم استات در خانه ( آتروپات خانگی)

تنها با وسایل اولیه موجود در آشپزخانه می توانید سدیم استات را در خانه خود تهیه کنید. تهیه این نمک می تواند برای شما سرگرم کننده و کاربردی باشد که هم می توانید برای ساخت یخ داغ از آن استفاده کنید و همچنین می توانید استات سدیم را درون کیسه قرار دهید تا به عنوان یک گرم کننده دست (آتروپات) با قابلیت استفاده مجدد مورد استفاده قرار گیرد. تهیه آن نسبتاً ساده و ارزان است و فقط به سرکه، جوش شیرین و برخی از ظروف نیاز دارید.

سدیم استات سه آبه

1-سرکه را در قابلمه بریزید

سرکه یک محلول رقیق اسید استیک است. اسید استیک یک ماده ضروری در تشکیل سدیم استات است. 500 میلی لیتر سرکه را درون یک تابه بریزید.

  • همیشه هنگام دست زدن به اسیدها و پایه هایی مانند سرکه و جوش شیرین، از عینک های ایمنی و دستکش استفاده کنید.

فروش سدیم استات

2-جوش شیرین را به قابلمه اضافه کنید
جوش شیرین نام دیگر سدیم بی کربنات یا سدیم هیدروژن کربنات می باشد. این ماده سدیم مورد نیاز، برای تشکیل سدیم استات را تأمین می کند. حدود 35 گرم (7 قاشق غذاخوری) جوش شیرین را در هر 500 میلی لیتر سرکه مخلوط کنید.(تاکید میشود به آرامی این کار باید صورت گیرد).
کاربرد سدیم استات
3-واکنش را هم بزنید

پس از مخلوط شدن جوش شیرین با سرکه، خواهید دید که محلول شروع به حباب زدن می کند. این به دلیل تشکیل گاز دی اکسید کربن در طی واکنش است. برای ساکن نبودن و بیرون نزدن واکنش، به وسیله یک قاشق محلول مورد نظر را به آرامی هم بزنید.

  • واکنش سرکه با جوش شیرین به شرح زیر است: NaHCO3 + CH3COOH —> CH3COONa + CO2 + H2O

msds سدیم استات

4-محلول را به یک ماهیتابه منتقل کنید

هر تابه ای که بتوان از آن بر روی اجاق گاز استفاده نمود کافی خواهد بود. محلول مایع ساخته شده را منتقل کنید. جوش شیرین جامد را درون قابلمه جوش بریزید.

  • تنها در صورت اضافه کردن جوش شیرین ، جوش شیرین جامد نیز خواهید داشت. جوش شیرین اضافی به صورت جامد (اما مرطوب) باقی خواهد ماند.

طرزتهیه سدیم استات

5-محلول را به جوش بیاورید

ماهیتابه را روی اجاق گاز قرار دهید و محلول را به آرامی بجوش آورید. مراقب باشید محلول به شدت به جوش نیاید، زیرا این کار نظارت و کنترل کردن سطح محلول را سخت می کند و می تواند منجر به جوش بیش از حد شود.

خرید سدیم استات

6-حواستان به سطح محلول باشد 

مطمئن باشید که محلول در دمای کافی جوش است که می توانید سطح محلول را تحت کنترل داشته باشید. اگر دیدیدسطح بیش از حد در حال جوش است، شعله را کم کنید. اجازه دهید محلول آهسته حرارت ببیند، تا زمانی که شاهد تشکیل جامد سفید در محلول یا روی سطح ظرف باشید. وقتی این را دیدید، بلافاصله از روی حرارت برداشته و محلول را هم زده تا محلول جامد حل شود.

قیمت سدیم استات

7-بگذارید محلول خنک شود

 با سرد شدن محلول، سدیم استات حل شده در آب داغ رسوب می کند. ممکن است نیم ساعت طول بکشد اگر متوجه شکل گیری بلورهای سدیم استات سفید شدید می توانید مقداری آب و یا سرکه اضافه نمایید تا از کریستالی شدن جلوگیری نمایید.

  • اگر بلورها تشکیل نشوند، ممکن است محلول در حالت اشباع نشده قرار گیرد. این بدان معناست که سدیم استات اضافی به دلیل دمای فعلی آن در آب حل می شود. با انداختن قطعه کوچکی از فلز (حتی استفاده از  فویل آلومینیوم ) تبلور شروع می شود.
  • اگر در حال ساخت مجسمه های یخ گرم و یا آتروپات هستید، می خواهید یک بار هم محلول را درون قالب یا طرح خود بریزید. این امر باعث می شود که سدیم استات کاتالیز شود تا از محلول خارج شود و یک مجسمه محکم تشکیل شود.

آتروپات

8-کریستال های آماده 

کریستال ها روی سطح ظرف تشکیل می شوند. برای بهترین عملکرد، آنها را با تیغ بتراشید. برای نگهداری یک کیسه زیپ کیپ کافی می باشد.( می توان از همین کیسه به عنوان آتروپات نیز استفاده کرد).

  • اگر قصد دارید دست را گرم کنید(آتروپات)، کریستال ها را در یک کیسه پلاستیکی مهر و موم شده قرار دهید. با ریختن کیسه در آب جوش می توانید بلورها را ذوب کنید. آن را به صورت مایع بگذارید تا زمانی که نیاز به گرم کردن دست داشته باشید، سپس یک کریستال یا یک قطعه فلز را درون آن بریزید تا تغییر آن را به یک جامد گرم برگردانید.

سدیم استات تری هیدرات

9-محلول را درون یک ظرف بریزید

یک ظرف تبخیر باعث می شود آب و دی اکسید کربن به آرامی از بلورها تبخیر شوند. این روش بسیار بیشتر از جوشاندن آب اضافی و دی اکسید کربن طول می کشد ، اما می تواند انجام شود.

  • یک بشقاب پهن / بلند و کم عمق مانند یک ظرف شیشه ای بهترین کارایی را دارد. سدیم استات بدون آب
10-اجازه دهید آلاینده ها تبخیر شوند
فرآیند تبخیر در شرایط استاندارد (دمای اتاق ، فشار اتمسفر معمولی و غیره) روزها طول خواهد کشید. اگر مایل به تسریع در تبخیر هستید، می توانید ظرف را زیر یک لامپ قرار دهید. با تبخیر آب، بلورهای سفید سدیم استات از محلول رسوب کرده و به ظرف می چسبند.
سدیم استات ایرانی
11-بلورها را جمع کنید
پس از تبخیر آب، بلورهای سدیم استات به ظرف تبخیر میچسبند. برای تراشیدن کریستال های موجود در ظرف از یک تیغ استفاده کنید. کریستال ها را در یک ظرف هوایی مانند یک کیسه ziplock ذخیره کنید.( به عنوان آتروپات)
آتروپات