متان سولفونیک اسید (Methanesulfonic acid)

فروشگاه ایکس‌شیمی، فعال در حوزه فروش مواد شیمیایی آزمایشگاهی، دارویی و تخصصی، آماده فروش متان سولفونیک اسید با قیمت و کیفیت مناسب می‌باشد. ( جهت اطلاع از قیمت و خرید متان سولفونیک اسید با ما تماس حاصل فرمایید).

methanesulfonic acid چیست

متان سولفونیک اسید مایعی بی‌رنگ و تقریبا بی‌بو و حساس به نور با فرمول شیمیایی CH3SO3H که در آب و متانول حلال می‌باشد. ساده‌ترین اسید آلکیل سولفونیک است. نمک‌ها و استرهای متان سولفونیک اسید به عنوان مزیلات (یا متان سولفونات، مانند اتیل متان سولفونات ) شناخته می‌شوند. متان سولفونیک اسید می‌تواند طیف وسیعی از نمک‌های فلزی را حل کند، که بسیاری از آنها در غلظت‌های قابل توجهی بالاتر از اسید کلریدریک یا سولفوریک هستند.

سولفونیک اسید (MSA)، ساده‌ترین اسید آلکان سولفونیک، مایعی بی‌رنگ یا جامد سفید رنگ می‌باشد. در حالت جامد رطوبت‌گیر می‌باشد. بسته به اینکه دمای محیط بیشتر یا کمتر از 20 درجه سانتیگراد باشد. در آب و حلال‌های اکسیژن‌دار بسیار محلول است، اما در اکثر هیدروکربن‌ها به ندرت محلول است. در محلول آبی یک اسید قوی (کاملاً یونیزه) است.

methanesulfonic acid، یک اسید مایع خورنده  که عنوان کاتالیزور در واکنش‌های شیمیایی (مانند پلیمریزاسیون و استری‌شدن) استفاده می‌شود.

methanesulfonic acid به عنوان یک کاتالیزور استریفیکاسیون به جای اسید سولفوریک برای سنتز رزین‌ها در رنگ‌ها و پوشش‌ها ساخته شده است.

متان سولفونیک اسید

کاربرد متان سولفونیک اسید

متان سولفونیک اسید را می‌توان در تولید بوران (BH3 ) با واکنش متان سولفونیک اسید با NaBH4 در یک حلال آپروتیک مانند THF یا DMS استفاده کرد که کمپلکس BH3 و حلال تشکیل می‌شود.

خاصیت اسیدی و حلالیت MSA آن را از نظر صنعتی به عنوان یک کاتالیزور در واکنش‌های آلی، به ویژه پلیمریزاسیون، ارزشمند می‌کند.

به عنوان یک کاتالیزور اسیدی در واکنش‌های آلی استفاده می‌شود زیرا یک اسید غیر فرار و قوی است که در حلال‌های آلی محلول است. برای کاربردهای صنعتی مناسب است زیرا در دمای محیط مایع است. در بسیاری از کاربردها، مزیت آن نسبت به اسید سولفوریک غلیظ این است که قدرت اسیدی مشابهی دارد اما اکسیدان نیست.

حلالیت بسیار بالایی برای چندین فلز خاص و پایه از جمله سرب دارا می‌باشد. که آن را به یک عامل شستشوی جالب برای فلزات تبدیل می‌کند. MSA ایمن تر از اسیدهای معدنی هست که برای شستشوی فلزات استفاده می‌شود.

محلول methanesulfonic acid برای آبکاری قلع و لحیم قلع سرب استفاده می‌شود. این ماده یک جایگزین استفاده از اسید فلوروبوریک است که فلورید هیدروژن خورنده و فرار آزاد می کند.

methanesulfonic acid یک ماده اولیه در پاک کننده های زنگ و رسوب است.  برای تمیز کردن زنگ از سطح سرامیک، کاشی و ظروف چینی که معمولاً در معرض حمله اسیدی هستند استفاده می‌شود.

msds

باید بدانیم در صورت بلعیدن سمی است. حتی اگر از طریق پوست جذب شود نیز سمی می‌باشد. در تمام نقاط قرارگیری باعث سوختگی می‌شود.
اندام‌های هدف: دستگاه تنفس، دستگاه گوارش، چشم، پوست.
اثرات بالقوه سلامت چشم: باعث سوختگی چشم می‌شود. باعث قرمزی و درد می‌شود.
پوست: باعث سوختگی پوست می‌شود. باعث قرمزی و درد می‌شود. در تماس با پوست سمی است.
بلع: باعث سوختگی دستگاه گوارش می‌شود. در صورت بلعیدن سمی است.
استنشاق: باعث سوختگی شیمیایی در مجاری تنفسی می‌شود. استنشاق ممکن است در نتیجه باعث اسپاسم، التهاب، ادم حنجره و برونش‌ها، پنومونیت شیمیایی و ادم ریوی کشنده شود.

خطر آسیب به پوست و چشم

اقدامات اورژانسی

چشم ها: فوراً چشم ها را با آب فراوان به مدت حداقل 15 دقیقه بشویید، گاهی اوقات پلک‌های بالایی و پایینی را بالا بیاورید. فورا کمک‌های پزشکی دریافت کنید.
پوست: فورا کمک‌های پزشکی دریافت کنید. بلافاصله پوست را با آب فراوان به مدت حداقل 15 دقیقه در حالی که لباس‌ها و کفش‌های آلوده را درآورده اید بشویید.
بلع: فورا کمک‌های پزشکی دریافت کنید. با مرکز کنترل مسمومیت تماس بگیرید.
استنشاق: فورا کمک‌های پزشکی دریافت کنید. فوراً به هوای تازه منتقل شود. اگر تنفس سخت است، اکسیژن بدهید. اگر قربانی ماده را بلعیده یا استنشاق کرده است از احیای دهان به دهان استفاده نکنید. با کمک ماسک جیبی مجهز به دریچه یک طرفه یا سایر وسایل پزشکی تنفسی مناسب، تنفس مصنوعی را القا کنید.

خرید متان سولفونیک اسید

جهت خرید methanesulfonic acid و اطلاع از قیمت و موجودی لطفا با کارشناسان ما تماس بگیرید.