لبو قرمز و 7 خاصیت ویژه برای مردان و تاثیرات آن بر سلامتی

به نقل از ایکس شیمی لبو، از خانواده اسفناج، گیاهی قرمز و شیرین با ریشه‌های غده‌ای و شیرین و همچنین برگ‌های بزرگ و پهن است که مواد مغذی را ذخیره می‌کند. معمولا در سوپ‌ها، دسرها و بورانی‌ها استفاده می‌‌شود. خواص مفید لبو یا چغندر قرمز از فیتوکمیکال‌ها و ترکیبات زیست فعال آن ناشی می‌شود. چغندر به دلیل تأثیر مثبت آن بر نتایج بالینی و پاتولوژیک مشهور است.

تصویر لبو تکه شده بر روی میز

ارزش غذایی

چغندر منبع غنی از مواد مغذی ضروری است که فیبر، فولات (ویتامین B9)، منگنز، پتاسیم، آهن و ویتامین C را تامین می‌کند. مصرف چغندر یا آب چغندر با فواید سلامتی مختلفی از جمله بهبود گردش خون، کاهش فشار خون، و افزایش عملکرد فیزیکی این مزایا تا حد زیادی به سطوح بالای نیترات‌های معدنی موجود در چغندر نسبت داده می‌شود. به طور معمول، چغندر به صورت پخته یا ترشی مصرف می‌شود.

کربوهیدرات‌های اولیه در چغندر خام و پخته از قندهای ساده مانند گلوکز و فروکتوز تشکیل شده است که به ترتیب 70 و 80 درصد کل کربوهیدرات‌ها را تشکیل می‌دهند. علاوه بر این، چغندر حاوی فروکتان‌ها – کربوهیدرات‌های با زنجیره کوتاه طبقه‌بندی شده به عنوان FODMAPs – است که به خواص منحصر به فرد چغندر کمک می‌کند. با شاخص گلیسمی (GI) 61، در مقیاس متوسط در نظر گرفته می‌شود که میزان افزایش سطح قند خون پس از مصرف یک وعده غذایی را اندازه می‌گیرد. با این حال، بار گلیسمی بسیار پایین آن فقط 5 است. این نشان می‌دهد که به دلیل محتوای کم کربوهیدرات کل در هر وعده، تأثیر کمتری بر سطح قند خون دارد.

به طور کلی، چغندر فواید تغذیه ای بی شماری دارد و می‌تواند نقش مثبتی در رژیم غذایی فرد داشته باشد.

لبو روی میز

خواص لبو بویژه برای مردان

چغندر قرمز دارای خواص و فوایدی است که به حفظ سلامت پروستات در مردان کمک می‌کند. وجود مواد مغذی لیپوماتیک مانند ویتامین C، بتاکاروتن و پتاسیم در کاهش بروز بیماری‌های مردانه موثر است. به طور خاص، آنتی اکسیدان‌های موجود در چغندر به پیشگیری از سرطان پروستات کمک می‌کند. آزمایشات روی حیوانات نشان داده است که چغندر می‌تواند تکثیر سلول های سرطانی را کاهش دهد و مطالعات انسانی نتایج امیدوارکننده‌ای را در کاهش تکثیر سلول‌های تومور سرطان سینه و پروستات نشان داده است.

چغندر که اغلب در بحث‌های مربوط به سلامت مردان نادیده گرفته می‌شود، فواید زیادی برای رفاه کلی ارائه می‌دهد. به ویژه قابل توجه توانایی آن در افزایش عملکرد و استقامت ورزشی است. چغندر سرشار از نیترات، جریان خون و اکسیژن رسانی به ماهیچه‌ها را بهبود می‌بخشد، خستگی را کاهش می‌دهد و به استقامت طولانی تری در طول فعالیت‌های بدنی کمک می‌کند.

علاوه بر این، غلظت بالای بتائین در چغندر با خواص ضد التهابی و سم زدایی بالقوه مرتبط است. برای مردانی که به دنبال حمایت بیشتر از قلب و عروق هستند، مصرف منظم چغندر به دلیل اثرات تقویت کننده اکسید نیتریک، نویدبخش افزایش سطح فشار خون سالم است.

لبو و یاری به کاهش وزن

لبو به دلیل محتوای کم کالری و آب زیاد، کمکی مفید برای کاهش وزن است که می تواند به افزایش احساس سیری در معده کمک کند. علاوه بر این، لبو حاوی مقادیر متوسطی پروتئین و فیبر است که هر دو به دستیابی به وزن ایده آل کمک می‌کنند. در حالی که مطالعات مستقیم در مورد اثرات چغندر بر وزن وجود ندارد، احتمالاً گنجاندن چغندر در رژیم غذایی می‌تواند به کاهش وزن کمک کند. علاوه بر این، لبو همچنین به هیدراته نگه داشتن بدن و سم زدایی کمک می‌کند.

کاهش میزان فشار خون با خوردن لبو

مصرف چغندر قرمز می‌تواند منجر به کاهش سطح فشار خون شود. این به دلیل وجود نیترات در لبو است که نشان داده است فشار خون را کاهش می‌دهد و احتمال بیماری قلبی و سکته را کاهش می‌دهد. نیترات‌ها در بدن به اکسید نیتریک تبدیل می‌شوند که به نوبه خود باعث شل شدن رگ‌های خونی و بهبود گردش خون می‌شود. در نتیجه، فشار خون چندین ساعت پس از مصرف لبو به طور موثر کاهش می‌یابد که نشان دهنده ارتباط بین چغندر و فشار خون بالا است.

چغندر قرمز

افزایش بهتر عملکرد کبد

لبو به دلیل داشتن محتوای غنی از کلسیم، بتالین، ویتامین های گروه B، آهن و آنتی اکسیدان ها به دلیل توانایی آن در بهبود عملکرد کبد شناخته شده است. خواص آن به رقیق شدن صفرا و افزایش جریان صاف در کبد و روده کوچک کمک می‌کند و به سلامت کلی کبد کمک می‌کند. علاوه بر این، بتالین موجود در لبو به دفع سموم از کبد کمک می‌کند و فیبر آن به پاکسازی سموم حذف شده و جلوگیری از ورود مجدد آنها به بدن کمک می‌کند. علاوه بر این، مصرف لبو می تواند التهاب را کاهش دهد و گردش خون را در کبد تقویت کند و فواید بیشتری برای سلامت کبد ارائه دهد.

افزایش توان و استقامت بدن با مصرف چغندر قرمز

افزایش استقامت بدنی ورزشکاران از طریق مصرف چغندر قرمز مفید است. نشان داده شده است که لبو و آب آن عملکرد قلبی عروقی و تنفسی را در طول فعالیت بدنی بهبود می‌بخشد. اکسید نیتریک به دست آمده از لبو به افزایش گردش خون در عضلات کمک می‌کند و در نتیجه عملکرد کلی را بهبود می‌بخشد. ورزشکاران اغلب چغندر یا آب لبو را در برنامه ورزشی خود به عنوان وسیله ای برای افزایش توانایی‌های ورزشی خود وارد می‌کنند. مشاهده شده است که نیترات های غذایی بر اثربخشی میتوکندری ها که مسئول تولید انرژی و استفاده از اکسیژن در سطح سلولی هستند، تأثیر می‌گذارد.

کاهش التهاب بدن با خوردن لبو

مشخص شده است که چغندر قرمز دارای رنگدانه های بتالین با خواص ضد التهابی است که می‌تواند تأثیر قابل توجهی بر سلامت کلی داشته باشد. التهاب مزمن با شرایط مختلف سلامتی مانند چاقی، بیماری قلبی، بیماری کبد و سرطان مرتبط است.

مطالعه‌ای بر روی 24 فرد مبتلا به فشار خون بالا نشان داد که مصرف 8.5 اونس (250 میلی لیتر) آب لبو به مدت 2 هفته منجر به کاهش قابل توجه چندین نشانگر التهاب از جمله پروتئین واکنشی C و فاکتور نکروز تومور آلفا شد. علاوه بر این، یک مطالعه قبلی در سال 2014 که شامل افراد مبتلا به استئوآرتریت بود، نشان داد که کپسول های بتالاین ساخته شده از عصاره لبو درد و ناراحتی را کاهش می‌دهد.

علاوه بر این، تحقیقات روی موش‌هایی که مواد سمی تزریق شده اند نشان داده است که آب و عصاره چغندر می‌تواند التهاب کلیه را کاهش دهد. با این حال، برای تعیین اینکه آیا مصرف شیرین بیان در مقادیر طبیعی به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی سالم می‌تواند مزایای ضد التهابی مشابهی را ارائه دهد، مطالعات بیشتری روی انسان ها مورد نیاز است.

لبو آماده برای میل کردن

 افزایش عملکرد مغز

کاهش طبیعی عملکردهای ذهنی و شناختی با افزایش سن می‌تواند خطر ابتلا به اختلالات عصبی مانند زوال عقل را افزایش دهد. نیترات شیرین بیان ممکن است با انبساط عروق خونی و افزایش جریان خون به مغز، عملکرد مغز را بهبود بخشد. مشخص شده است که لبو باعث افزایش جریان خون در لوب‌های پیشانی مغز می‌شود که با تفکر سطح بالاتر مرتبط است.

یک مطالعه بر روی افراد مبتلا به دیابت نوع 2 نشان داد که مصرف روزانه 8.5 اونس (250 میلی لیتر) آب لبو به مدت 2 هفته زمان واکنش را در طول تست‌های شناختی تا 4 درصد بهبود می‌بخشد. با این حال، تحقیقات بیشتری برای تعیین اینکه آیا لبو می‌تواند عملکرد مغز را بهبود بخشد و خطر زوال عقل را در جمعیت عمومی کاهش دهد، ضروری است.

در نتیجه، نیترات چغندر قرمز ممکن است عملکرد شناختی را با افزایش جریان خون به مغز افزایش دهد، اگرچه تحقیقات بیشتری در این زمینه مورد نیاز است.

مواد معدنی و ویتامین های موجود در لبو

لبو قرمز منبعی غنی از ویتامین‌ها و مواد معدنی ضروری از جمله فولات، منگنز، پتاسیم، آهن و ویتامین C است. فولات که به عنوان ویتامین B9 نیز شناخته می‌شود، برای رشد بافت و عملکرد سلولی، به ویژه برای زنان باردار مهم است. یک وعده 100 گرمی لبو  28 درصد از نیاز روزانه به فولات را تامین می‌کند. منگنز یک ماده معدنی مهم است که به وفور در غلات کامل، حبوبات، میوه‌ها و سبزیجات یافت می‌شود. 100 گرم لبو 17 درصد نیاز روزانه به این ماده معدنی را برطرف می‌کند. علاوه بر این، چغندر قرمز منبع خوبی از پتاسیم است.

رژیم غذایی سرشار از پتاسیم می‌تواند به کاهش فشار خون و ارتقای سلامت قلب کمک کند. یک وعده 100 گرمی حاوی تقریباً 325 میلی گرم پتاسیم است. چغندر قرمز همچنین آهن را تامین می‌کند که برای انتقال اکسیژن در بدن ضروری است. یک وعده 100 گرمی 10 درصد نیاز روزانه به آهن را تامین می‌کند. علاوه بر این، چغندر قرمز حاوی ویتامین C است – یک آنتی اکسیدان قوی برای عملکرد سیستم ایمنی و سلامت پوست – که 9٪ از نیاز روزانه به ازای هر 100 گرم را تامین می‌کند.

عوارض نامطلوب مصرف بیش از حد چغندر قرمز

توصیه می‌شود برای سلامتی مطلوب، رژیم غذایی متنوعی داشته باشید. در حالی که مصرف روزانه کم چغندر به طور کلی بی‌خطر است، مصرف بیش از حد آن می‌تواند منجر به کاهش فشار خون، تغییر رنگ ادرار و مدفوع و مشکلات گوارشی برای افراد دارای حساسیت به مواد مغذی شود.

افراط در مصرف چغندر همچنین ممکن است منجر به کمبودهای تغذیه ای از منابع غذایی دیگر شود، بنابراین توصیه می‌شود برای تنظیم و تقویت عادات غذایی خود از یک متخصص تغذیه راهنمایی بگیرید. همیشه قبل از ایجاد تغییرات اساسی در رژیم غذایی خود با پزشک خود مشورت کنید.

تهیه و تنظیم: امین علی محمدی کارشناس ارشد بیوشیمی و فعال در حوزه تولید محتوا

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها