زمان مورد نیاز برای مطالعه: 6 دقیقه

جیوه قرمز چیست

جیوه قرمز

برای قرن‌ها شایعات در مورد جیوه قرمز به عنوان ماده ای قدرتمند و مرموز وجود دارد. و این روزها، در شبکه‌های اجتماعی ویدئوها و تصاویری که جیوه قرمز را برای فروش ارائه می‌دهند را می‌توان به صورت آنلاین یافت. چرا داستان «جیوه قرمز» دوام آورده است؟

برخی از مردم بر این باورند که جیوه قرمز یک اکسیر شفابخش جادویی است که در دهان مومیایی‌های مصر باستان نیز گذاشته می‌شده است.

یا ممکن است یک ماده هسته‌ای قدرتمند باشد که می‌تواند اتفاقات آخرالزمان را رقم بزند.

ویدیوهای به اشتراک گذاشته شده در یوتیوب ویژگی‌های خون‌آشام‌ مانند آن را تصویر می‌کشند. برخی دیگر ادعا می‌کنند که می‌توان آن را در چرخ خیاطی‌های قدیمی ، یخچال، رادیو و تلویزیون قدیمی و یا در لانه خفاش‌ها یافت.

یک مشکل کوچک در همه‌ی این داستان ها وجود دارد ! و آن این است که این ماده در واقع وجود ندارد.

قیمت هر گرم جیوه قرمز

با وجود توضیحات قبلی، می‌توانید جیوه قرمز را در شبکه‌های اجتماعی و در وب سایت‌های متعدد مشاهده کنید. گرم های ناچیز گاهی اوقات هزاران دلار قیمت گذاری می‌شوند !

در بسیاری از تبلیغات، عکسی تار و نامفهوم از یک گلوله مایع قرمز رنگ در بشقابی دیده می‌شود. در کنار آن اغلب یک شماره تلفن و تاریخ روی یک تکه کاغذ نوشته می‌شود،البته برای هر کسی که علاقه‌مند به قمار باشد و بخواهد با فروشنده تماس بگیرد.

در یکی از آگهی‌ها آمده بود: «فقط خریداران واقعی تماس بگیرند».

تصوری که به بیننده القا می‌شود این است که کالایی مرموز و غیرقانونی در حال عرضه شدن است.

شاید برای شما جالب باشد: دی متیل گلی اکسیم

جیوه-قرمز-و-اهرام-مصر

جیوه قرمز و فراعنه

لیزا وین، رئیس بخش مردم‌شناسی دانشگاه مک‌کواری می‌گوید: «این ماجرا یک بازی کلاهبرداران است و خطر کلاهبرداری در کمین مردم است و ممکن است حتی مورد سرقت قرار بگیرند، یا در کمترین حالت، وقت خود را تلف کنند.

پروفسور وین اولین بار زمانی که در اهرام جیزه در مصر کار می‌کرد و با مصر‌شناس برجسته دکتر زاهی حواس در دفتر مشترکی کار می‌کرد، با این پدیده برخورد کرد.

یک روز دکتر هاواس با یک شاهزاده سعودی که مادرش در کما بود ملاقات کرد.

پروفسور وین به یاد می‌آورد که: “این مرد تمام انرژی و پول خود را صرف یافتن چیزی می‌کرد که بتواند مادرش را نجات دهد.”

” او به شیخی در عربستان سعودی مراجعه می‌کند، یک شفادهنده روحانی، که به او می‌گوید این ماده جادویی وجود دارد که در گلوی مومیایی‌ها در مصر باستان دفن شده است. و اگر به مصر بروید و از این باستان شناس بپرسید، او قادر خواهد بود. تا جیوه قرمز را برای شما فراهم کند.»

اما زمانی که مرد به مصر رسید، باستان شناس او را از اصل ماجرا آگاه کرد.

“دکتر حواس می‌گوید: “من برای مادرت خیلی متاسفم، اما این یک افسانه است و چیزی به نام جیوه قرمز وجود ندارد.”

پس از مشاهده این صحبت‌ها، پروفسور وین حیرت زده دریافت که این اولین تجربه دکتر هاواس و همکارانش در خصوص جیوه قرمز نیست. آنها اغلب با اعرابی روبرو می‌شدند که معتقد بودند جیوه قرمز یک درمان جادویی است که در کنار فراعنه دفن شده‌اند.

خاستگاه این باور مبهم است. شواهد این باور را می‌توان در کار کیمیاگر و فیلسوف ایرانی جابر بن حیان یافت که می‌نویسد: «گرانبهاترین اکسیرهایی که تا به حال روی زمین ترکیب شده اند در اهرام پنهان شده‌اند.»

جیوه قرمز و لانه خفاش

در دوران حاضر، برخی به دنبال جیوه قرمز به این باور رسیده‌اند که می‌توان آن را در لانه خفاش‌ها نیز یافت. در واقع همچین چیزی وجود ندارد، چراکه خفاش‌ها لانه نمی‌سازند اما باز هم این حقیقت مانعی برای شکارچیان جیوه قرمز ن‌می‌شود که زیستگاه‌ها را از بین ببرند و به دنبال این ماده افسانه‌ای باشند.

برخی نظریه خفاش را یک قدم فراتر برده‌اند و ادعا می کنند که جیوه قرمز از خفاش‌های خون آشام می‌آید. و بنابراین، با این منطق ادامه می‌دهند، این ماده همان ویژگی‌های خون آشام‌های فیلم‌های ترسناک را نشان دارد.

شواهدی برای افسانه دراکولا در شکل مایع در تعدادی از ویدیوهای عجیب و غریب یوتیوب ارائه شده است که برخی از آنها صدها هزار بار مشاهده شده است. به طور معمول یک لکه قرمز که اغلب به طرز مشکوکی به نظر می‌رسد که با استفاده از گرافیک ویدئویی ایجاد شده است، نشان داده می‌شود که توسط سیر دفع می‌شود و توسط طلا جذب می‌شود. وقتی آینه ای در کنار آن قرار می‌گیرد، ظاهراً حباب قرمز رنگ هیچ انعکاسی در آئینه ندارد.

ویژگی‌های ظاهرا شگفت انگیز جیوه قرمز به همین جا ختم نمی‌شود. ادعا می‌شود که قدرت احضار جن و موجودات ماوراء طبیعی را دارد.

جیوه قرمز در چرخ خیاطی

جیوه قرمز در چرخ خیاطی سینگر

در سال 2009، داستانی در عربستان سعودی منتشر شد مبنی بر اینکه جیوه قرمز را می‌توان بدون شکستن یک قبر باستانی در مصر یا بدست آوردن لانه خفاش تهیه کرد. شایعه شده بود که مقادیر کمی از این ماده ارزشمند در داخل چرخ خیاطی سینگر قدیمی یافت می‌شود.

پلیس پس از اینکه این اشیاء خانگی بسیار معمولی با قیمت ده‌ها هزار دلار دست به دست شدند، شروع به بررسی این حقه کرد.

جیوه قرمز و اتحاد جماهیر شوروی

شایعات در مورد جیوه قرمز مورد توجه ژئوپلیتیک جهانی قرار گرفته است. در اواخر دهه 1980، با فروپاشی رژیم‌های کمونیستی در سراسر اروپای شرقی، عدم اطمینان در مورد اینکه چه اتفاقی برای ذخایر مواد هسته‌ای آنها می‌افتد وجود داشت.

در آن زمان، مارک هیبز روزنامه‌نگاری بود که در حال تحقیق درباره شایعات نگران‌کننده‌ای بود مبنی بر اینکه یک ماده هسته‌ای ناشناخته که قبلاً در آزمایشگاه‌های شوروی ساخته شده است، توسط افرادی برای فروش عرضه می‌شود. نام آن؟ بله درست حدث زدید” جیوه قرمز

مارک، که اکنون یکی از اعضای ارشد بنیاد کارنگی برای صلح بین‌المللی، یک اندیشکده سیاست خارجی ایالات متحده است، می‌گوید که فضای عدم اطمینان در آن زمان به این زمزمه‌ها کمک کرد.

او می‌گوید: «اتحاد جماهیر شوروی مکانی بود که طی چندین دهه، مخفیانه ذخایر هسته‌ای را در یک سرزمین عظیم جمع‌آوری می‌کرد. در آن زمان برای ما روشن نبود که همه آن مواد ذخیره شده با شروع فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی در قفل و کلید باقی می‌ماند یا خیر.

این نسخه از داستان جیوه قرمز با نسخه‌ای که در مورد اکسیر شفابخش مدفون در کنار فراعنه بود متفاوت بود. گفته می‌شود که جیوه قرمز شوروی مخرب است و می‌تواند یک انفجار هسته‌ای مهیب با مقادیری بیش از یک توپ بیس‌بال ایجاد کند.

سناریوی وحشتناک این داستان آنجا بود که این ماده ممکن است به بازار سیاه سلاح راه پیدا کند و به دست تروریست‌ها یا کشورهای سرکش برسد.

با این حال، مارک هیبز می‌گوید که وقتی دولت‌های غربی تحقیق کردند، به این نتیجه رسیدند که همچین موادی که به مواد روز قیامت شهرت داشت وجود ندارد.

پس این شایعات چگونه شروع شد؟ مارک می‌گوید دانشمندان روسی به او گفتند که جیوه قرمز در واقع نام مستعار یک ایزوتوپ هسته‌ای شناخته شده است. اما وقتی او در این مورد از دولت‌های روسیه و ایالات متحده پرسید، نه تایید و نه رد کردند که آیا این داستان حقیقت دارد یا خیر.

و در این بین یک نظریه رقیب دیگری نیز ظهور کرد. اینکه دولت ایالات متحده به طور پنهانی شایعات جیوه قرمز را به عنوان راهی برای به دام انداختن تروریست‌ها منتشر کرده است. اما باز هم هیچ مدرک محکم یا تایید رسمی وجود نداشت.

جیوه قرمز و تروریسم

با این حال، از آن زمان تاکنون، این شایعات در چندین پرونده تروریستی مطرح شده است. در سال 2015، نیویورک تایمز گزارش داد که اعضای گروه موسوم به دولت اسلامی در ترکیه در تلاش برای خرید جیوه قرمز دستگیر شده اند.

و در بریتانیا در سال 2004، سه مرد در خصوص تلاش برای خرید جیوه قرمز دستگیر و متهم به جرایم تروریستی شدند.

در محاکمه آنها توسط یک گزارشگر مخفی شنیده شد که چگونه مظهر محمود ادعا کرد که نزدیک به یک کیلوگرم جیوه قرمز را به دست می آورد.

جیوه قرمز واقعی

در نهایت، یک سنگ معدنی قرمز رنگ حاوی جیوه وجود دارد که این مورد بر خلاف قبلی واقعی می‌باشد. این ماده سولفید جیوه است که یک ماده نسبتاً معمولی است.  سولفید جیوه اگرچه برای کارهایی همچون تزئین سفال بسیار مفید است، اما هیچ چیز را نمی تواند درمان کند و در واقع می‌تواند مضر هم باشد. نه به این دلیل که به شدت انفجاری است، بلکه به این دلیل که در کل جیوه ماده ای سمی بوده که برای سلامت انسان زیان بار است.

نتیجه گیری:

تا به امروز اسناد و مدارکی به غیر از کلیپ‌های یوتیوب مبنی بر وجود جیوه قرمز یافت نشده است. پس در ورود به این میدان دقت کنید.

منابع:

https://www.bbc.com/news/blogs-trending-49641369

https://en.wikipedia.org/wiki/Red_mercury

تهیه و تنظیم: فرهاد سلام زاده

5 1 رای
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها