اسید آمینه

فهرست مطالب

فروشگاه ایکس‌شیمی، فعال در حوزه فروش مواد شیمیایی آزمایشگاهی، دارویی و تخصصی، آماده فروش آمینو اسید با قیمت و کیفیت مناسب می‌باشد. ( جهت اطلاع از قیمت و خرید با ما تماس حاصل فرمایید).

اسید آمینه چیست

اسید آمینه‌ ها مولکول‌هایی هستند که با هم ترکیب می‌شوند و پروتئین‌ها را تشکیل می‌دهند . اسیدهای آمینه و پروتئین‌ها اجزای سازنده زندگی هستند.
هنگامی که پروتئین‌ها هضم یا تجزیه می‌شوند، اسیدهای آمینه باقی می‌مانند. در جهت کمک به بدن، از اسیدهای آمینه برای ساخت پروتئین استفاده می‌شود که از جمله‌ی این مواد می‌توان به تجزیه غذا، رشد، ترمیم بافت بدن و بسیاری از اعمال دیگر اشاره کرد.
اسید آمینه‌ ها همچنین می‌توانند به عنوان منبع انرژی برای بدن استفاده شوند.

آمینو اسید

نام 20 نوع آمینو اسید

در بدن انسان 20 اسید آمینه وجود دارد که به عنوان بلوک های سازنده پروتئین ها عمل می کنند .

9 مورد از این آمینو اسید ها ضروری در نظر گرفته می شوند. آنها باید در رژیم غذایی مصرف شوند. در حالی که 5 مورد از این اسیدهای آمینه غیر ضروری هستند زیرا می‌توانند توسط بدن انسان ساخته شوند. شش آمینو اسید سازنده پروتئین باقی مانده مشروط هستند و فقط در مراحل خاصی از زندگی یا در شرایط بیماری خاص ضروری هستند.

اسید آمینه‌های ضروری

آمینو اسید های ضروری توسط بدن ساخته نمی شوند. در نتیجه،  باید از غذا  وارد بدن گردد.

9 اسید آمینه ضروری عبارتند از: هیستیدین، ایزولوسین، لوسین، لیزین، متیونین، فنیل آلانین، ترئونین، تریپتوفان و والین.

اسیدهای آمینه غیر ضروری

غیر ضروری به این معنی است که بدن ما می‌تواند اسید آمینه را تولید کند، حتی اگر آن را از غذایی که می خوریم دریافت نکند. اسیدهای آمینه غیر ضروری عبارتند از: آلانین، آرژنین، آسپاراژین، آسپارتیک اسید، سیستئین، گلوتامیک اسید، گلوتامین، گلیسین، پرولین، سرین و تیروزین.

آمینو اسیدهای مشروط

اسیدهای آمینه شرطی معمولاً ضروری نیستند، مگر در مواقع بیماری و استرس.

آمینو اسیدهای شرطی عبارتند از: آرژنین، سیستئین، گلوتامین، تیروزین، گلیسین، اورنیتین، پرولین و سرین.

شما نیازی به خوردن ضروری و غیر ضروری در هر وعده غذایی ندارید، اما حفظ تعادل آنها در طول روز مهم است. رژیم غذایی مبتنی بر یک ماده گیاهی کافی نیست.

9 اسید آمینه ضروری تعدادی از وظایف مهم و متنوع را در بدن شما انجام می‌دهند:

فنیل آلانین: فنیل آلانین پیش ساز انتقال دهنده‌های عصبی تیروزین، دوپامین، اپی نفرین و نوراپی نفرین است. این نقش جدایی ناپذیر در ساختار و عملکرد پروتئین‌ها و آنزیم‌ها و تولید سایر اسیدهای آمینه ایفا می‌کند.

والین: والین یکی از سه آمینو اسید شاخه دار است، به این معنی که زنجیره‌ای دارد که به یک طرف ساختار مولکولی خود منشعب می‌شود. والین به تحریک رشد و بازسازی عضلات کمک می‌کند و در تولید انرژی نقش دارد.

ترئونین: ترئونین بخش اصلی پروتئین‌های ساختاری مانند کلاژن و الاستین است که اجزای مهم پوست و بافت همبند هستند. همچنین در متابولیسم چربی و عملکرد سیستم ایمنی نقش دارد.

تریپتوفان: اگرچه اغلب با ایجاد خواب آلودگی همراه است، تریپتوفان عملکردهای بسیار دیگری نیز دارد. برای حفظ تعادل نیتروژن مناسب لازم است و پیش ساز سروتونین است، یک انتقال دهنده عصبی که اشتها، خواب و خلق و خوی شما را تنظیم می‌کند.

متیونین: متیونین نقش مهمی در متابولیسم و ​​سم زدایی دارد. همچنین برای رشد بافت و جذب روی و سلنیوم، مواد معدنی که برای سلامتی شما حیاتی هستند، ضروری است.

لوسین: لوسین مانند والین، یک آمینو اسید شاخه دار است که برای سنتز پروتئین و ترمیم عضلات حیاتی است. همچنین به تنظیم سطح قند خون، تحریک بهبود زخم و تولید هورمون‌های رشد کمک می‌کند.

ایزولوسین: آخرین اسید آمینه از سه آمینو اسید شاخه دار، ایزولوسین است که در متابولیسم عضلات نقش دارد و به شدت در بافت عضلانی متمرکز است. همچنین برای عملکرد سیستم ایمنی، تولید هموگلوبین و تنظیم انرژی مهم است.

لیزین: لیزین نقش عمده ای در سنتز پروتئین، تولید هورمون و آنزیم و جذب کلسیم دارد. همچنین برای تولید انرژی، عملکرد سیستم ایمنی و تولید کلاژن و الاستین مهم است.

هیستیدین: هیستیدین برای تولید هیستامین، یک انتقال دهنده عصبی که برای پاسخ ایمنی، هضم، عملکرد جنسی و چرخه خواب و بیداری حیاتی است، استفاده می‌شود. برای حفظ غلاف میلین، یک سد محافظ که سلول‌های عصبی شما را احاطه کرده است، حیاتی است.

همانطور که می‌بینید، اسیدهای آمینه ضروری در هسته بسیاری از فرآیندهای حیاتی قرار دارند.

اگرچه آمینو اسید ها بیشتر به خاطر نقششان در رشد و ترمیم عضله شناخته می‌شوند، اما بدن خیلی بیشتر به آنها وابسته است.

به همین دلیل است که کمبود اسید آمینه ضروری می‌تواند بر کل بدن شما از جمله سیستم عصبی، تولید مثلی، ایمنی و گوارشی شما تأثیر منفی بگذارد.

فواید مکمل‌های آمینو اسید

بهبود خواب:

تریپتوفان برای تولید سروتونین، یک ماده شیمیایی که به عنوان یک انتقال دهنده عصبی در بدن شما عمل می‌کند، مورد نیاز است.
سروتونین یک تنظیم کننده ضروری خلق و خو، خواب و رفتار است.
در حالی که سطح سروتونین کم با اختلالات افسردگی و خواب در ارتباط است، چند مطالعات نشان داده است که استفاده از مکمل تریپتوفان می‌تواند این علائم را بهبود بخشد.

یک مطالعه 19 روزه بر روی 60 زن مسن نشان داد که مصرف 1 گرم تریپتوفان در روز در مقایسه با دارونما منجر به افزایش انرژی و بهبود شادی می‌شود.

افزایش عملکردهای ورزشی

سه آمینو اسید ضروری با زنجیره شاخه‌ای به طور گسترده برای کاهش خستگی، بهبود عملکرد ورزشی و تحریک و ریکاوری عضلات پس از ورزش استفاده می‌شود.

در یک مطالعه بر روی 16 ورزشکار مقاومتی، مکمل‌های آمینو اسید های شاخه دار، عملکرد و ریکاوری عضلات را بهبود بخشید و درد عضلانی را در مقایسه با دارونما کاهش داد.

یک بررسی اخیر از هشت مطالعه نشان داد که مکمل‌سازی با آمینو اسید های شاخه‌دار در بهبود ریکاوری عضلانی و کاهش درد پس از ورزش خسته کننده نسبت به استراحت کردن بهتر است.

علاوه بر این، مصرف 4 گرم لوسین در روز به مدت 12 هفته عملکرد قدرتی را در مردان ورزش نکرده افزایش داد و نشان داد که اسیدهای آمینه ضروری می تواند برای افراد غیر ورزشکار نیز مفید باشد.

جلوگیری از کاهش عضلات

از دست دادن عضله یک عارضه جانبی شایع بیماری‌های طولانی مدت و استراحت در بستر، به ویژه در افراد مسن است.
اسیدهای آمینه ضروری برای جلوگیری از تجزیه عضلات و حفظ توده بدون چربی بدن مورد مطالعه قرار گرفته‌اند.
یک مطالعه 10 روزه روی 22 فرد مسن در بستر استراحت نشان داد که افرادی که 15 گرم آمینو اسید های ضروری ترکیبی دریافت کردند سنتز پروتئین عضلانی را حفظ کردند، در حالی که این روند در گروه دارونما 30 درصد کاهش یافت.

کاهش وزن با آمینو اسید

برخی از مطالعات انسانی و حیوانی نشان داده اند که آمینو اسید های ضروری با زنجیره شاخه ای ممکن است در تحریک از دست دادن چربی موثر باشند.

به عنوان مثال، یک مطالعه هشت هفته ای بر روی 36 مرد تمرین شده قدرتی نشان داد که مکمل با 14 گرم آمینو اسید های شاخه دار در روز به طور قابل توجهی درصد چربی بدن را در مقایسه با پروتئین آب پنیر یا یک نوشیدنی ورزشی کاهش می‌دهد.
مطالعه ای روی موش‌ها نشان داد که رژیم غذایی حاوی 4 درصد مکمل ال-لوسین باعث کاهش وزن و چربی بدن می‌شود.

منابع تامین و طریقه مصرف آمینو اسید

منابع تامین و طریقه مصرف آمینو اسید

منابع اصلی اسیدهای آمینه از سبزیجات، حیوانات یا مواد مصنوعی است. اسیدهای آمینه با منشاء حیوانی معمولاً از کلاژن و مو تولید می‌شوند. آنهایی که توسط گیاهان به دست می‌آیند، از ضایعات گیاهی سویا، غلات و غیره استخراج می‌شوند. آمینوگرام‌های ارائه شده توسط این نوع محصولات به نوع ماده گیاهی مورد استفاده بستگی دارد. می‌توان محصولی با آمینو اسیدهای مصنوعی تولیدکرد، به عبارتی در صنایع شیمیایی آمینو اسید های خاصی را خریداری کرد و با مقدار هر کدام از آنها محصولی ساخت. این روش بسیار گرانتر است، اما محصولات به دست آمده کیفیت بالایی دارند و تاثیر سریع تری دارند.

از آنجایی که بدن شما نمی‌تواند اسیدهای آمینه ضروری را تولید کند، باید از طریق رژیم غذایی تامین شود.
خوشبختانه، بسیاری از غذاها سرشار از اسیدهای آمینه ضروری هستند و به راحتی می‌توانند نیازهای روزانه شما را تامین کنند.

گوشت، غذای دریایی، طیور، تخم مرغ، محصولات لبنی، سویا، کینوا و گندم سیاه غذاهای گیاهی هستند که حاوی تمام 9 اسید آمینه ضروری هستند که آنها را به منابع پروتئینی کامل تبدیل می کند.
سایر منابع گیاهی پروتئین مانند لوبیا و آجیل، ناقص در نظر گرفته می‌شوند، زیرا فاقد یک یا چند اسید آمینه ضروری هستند.
با این حال، اگر از یک رژیم غذایی گیاهی پیروی می‌کنید، تا زمانی که انواع پروتئین‌های گیاهی را هر روز مصرف کنید همچنان می‌توانید از دریافت مناسب تمام اسیدهای آمینه ضروری اطمینان حاصل کنید.

به عنوان مثال، انتخاب انواع پروتئین‌های ناقص مانند لوبیا، آجیل، دانه‌ها، غلات کامل و سبزیجات می‌تواند تضمین کند که نیازهای اسید آمینه ضروری شما برآورده می‌شود، حتی اگر بخواهید محصولات حیوانی را از رژیم غذایی خود حذف کنید.

9 اسید آمینه ضروری وجود دارد که باید از طریق رژیم غذایی دریافت کنید: هیستیدین، ایزولوسین، لوسین، لیزین، متیونین، فنیل آلانین، ترئونین، تریپتوفان و والین که برای عملکردهایی مانند سنتز پروتئین، ترمیم بافت و جذب مواد مغذی حیاتی هستند.

برخی نیز ممکن است از کاهش عضله جلوگیری کنند و خلق و خو، خواب، عملکرد ورزشی و کاهش وزن را بهبود بخشند.
خوشبختانه، این ترکیبات حیاتی در بسیاری از غذاهای حیوانی و گیاهی یافت می شوند و به شما کمک می کنند تا نیازهای روزانه خود را از طریق یک رژیم غذایی سالم و متعادل تامین کنید

میزان توصیه شده روزانه ایالات متحده به ازای هر 2.2 پوند (1 کیلوگرم) از وزن بدن برای 9 اسید آمینه ضروری عبارتند از:

هیستیدین: 14 میلی گرم

ایزولوسین: 19 میلی گرم

لوسین: 42 میلی گرم

لیزین: 38 میلی گرم

متیونین (+ اسید آمینه غیر ضروری سیستئین): 19 میلی گرم

فنیل آلانین (+ اسید آمینه غیر ضروری تیروزین): 33 میلی گرم

ترئونین: 20 میلی گرم

تریپتوفان: 5 میلی گرم

والین: 24 میلی گرم

پروتئین و اسید آمینه

پروتئین‌ها برای ادامه عملکرد حیات روی زمین اهمیت اولیه دارند. پروتئین‌ها اکثر واکنش‌های شیمیایی را که در سلول اتفاق می‌افتد کاتالیز می‌کنند . آنها بسیاری از عناصر ساختاری یک سلول را فراهم می‌کنند و به اتصال سلول‌ها به بافت‌ها کمک می‌کنند. برخی از پروتئین‌ها به عنوان عناصر انقباضی عمل می‌کنند تا حرکت را ممکن کنند. برخی دیگر مسئول انتقال مواد حیاتی از خارج سلول (“برون سلولی”) به داخل آن (“داخل سلولی”) هستند. پروتئین‌ها به شکل آنتی بادی از حیوانات در برابر بیماری محافظت می‌کنند و به شکل اینترفرون یک حمله درون سلولی علیه ویروس‌هایی که توسط آنتی بادی‌ها و سایر موارد از بین رفته‌اند انجام می‌دهند.دفاع سیستم ایمنی بسیاری از هورمون‌ها پروتئین‌ها هستند. پروتئین‌ها فعالیت ژن‌ها را کنترل می‌کنند.

در پایان قرن نوزدهم، دانشمندان دریافتند که اگرچه انواع مختلفی از پروتئین‌ها در طبیعت وجود دارد، اما همه پروتئین‌ها پس از هیدرولیز، دسته‌ای از ترکیبات ساده‌تر، بلوک‌های سازنده پروتئین‌ها به نام اسیدهای آمینه را تولید می‌کنند. ساده ترین اسید آمینه گلیسین نام دارد که به دلیل طعم شیرین آن ( گلیکو ، “شکر”) نامگذاری شده است که یکی از اولین اسیدهای آمینه بود، که در سال 1820از پروتئین ژلاتین جدا شد. در اواسط دهه 1950، دانشمندان در رابطه ی بین پروتئین‌ها و ژن ها توافق کردند که 20 اسید آمینه (که اسیدهای آمینه استاندارد یا معمول نامیده می‌شوند) به عنوان بلوک‌های سازنده اساسی همه پروتئین‌ها در نظر گرفته می‌شوند. آخرین مورد کشف شده، ترئونین، در سال 1935 شناسایی شد.

عوارض مصرف بیش از حد آمینو اسید

هنگامی که مقادیر بیش از حد اسیدهای آمینه مصرف می‌شود، کاتابولیسم توسط آنزیم ها در کبد و جاهای دیگر زمانی که دریافت بیش از نیاز باشد، تسریع می‌شود. علاوه بر این، تغییرات در سطح اسید آمینه آزاد در مغز به مراکز سیستم عصبی که مصرف غذا را تنظیم می‌کنند، سیگنال می دهد و الگوهای غذا خوردن تحت تاثیر قرار می گیرد. این مکانیسم سیستم عصبی مرکزی حتی ممکن است نسبت پروتئین و مواد مغذی تولیدکننده انرژی را در رژیم غذایی از طریق مکانیسمی که با ورود تریپتوفان و سایر پیش سازهای انتقال دهنده عصبی به مغز تنظیم می‌شود، تعیین کند. این مشاهدات در مورد مکانیسم‌های حفاظتی در رابطه با اثرات به دست آمده از تغذیه مقادیر نامتناسب اسیدهای آمینه در نظر گرفته می‌شود. مصرف مقادیر زیاد آمینو اسیدها می‌تواند باعث ایجاد سمیت شود که در آن غلظت اسید آمینه تجویز شده در پلاسما به سطوح بسیار بالایی افزایش می‌یابد. تضادها از تغذیه بیش از حد یک اسید آمینه ناشی می‌شوند که می‌تواند با تغذیه یک اسید آمینه مرتبط با ساختار تسکین یابد. در نهایت، عدم تعادل اسید آمینه با اضافه کردن اسیدهای آمینه ضروری ایجاد می‌شود. کاهش رشد ناشی از این افزودن را می‌توان با افزودن بیشتر محدود کننده ترین اسید آمینه به رژیم غذایی کاهش داد. در تمام شرایطی که شامل تغذیه با مقادیر نامتناسب اسیدهای آمینه است، شواهدی از تغییرات در سطح اسید آمینه مغز وجود دارد. که این تغییرات نقش مهمی در شروع پاسخ‌های محافظتی در برابر دریافت اسیدهای آمینه غیرطبیعی ایفا می‌کنند.

اگر کمبود آمینو اسید داشته باشم چه اتفاقی می افتد؟

کمبود اسید آمینه می‌تواند به رشد طبیعی آسیب برساند. در موارد شدید می‌تواند تهدید کننده زندگی باشد. تا زمانی که رژیم غذایی معمولی داشته باشید، باید آمینو اسیدهای کافی دریافت کنید. با این حال، مطالعات اخیر نشان می‌دهد که افرادی که ورزش‌های فشرده انجام می‌دهند و افراد مسن در معرض خطر کمبود اسید آمینه هستند.

آیا  مصرف بیش از حد اسیدهای آمینه باعث افزایش وزن می شود؟

اسیدهای آمینه در هر گرم چهار کالری دارند. اگر اسیدهای آمینه را به عنوان مکمل مصرف کنید، فقط مقادیر کمی از اسیدهای آمینه مصرف می‌شود. بنابراین کالری کمی دارند و احتمال افزایش وزن بسیار کم است.

آیا مصرف اسیدهای آمینه بیشتر فوایدی دارد؟

درست مانند مصرف هر ماده مغذی دیگری، اگر بیش از آنچه بدنتان نیاز دارد، آمینو اسید مصرف کنید، می تواند برای بدن شما سنگینی کند. اسیدهای آمینه به طور گسترده در غذاهای معمولی مصرف می‌شوند. هیچ خطری در ارتباط با مصرف آمینو اسیدها وجود ندارد، اما اگر از اختلال عملکرد شدید کلیه رنج می‌برید، ممکن است نیاز به محدود کردن مصرف اسید آمینه خود داشته باشید. لطفا از پزشک خود بپرسید.

آیا  ما می توانیم اسیدهای آمینه کافی را فقط از طریق غذا دریافت کنیم؟

اگر رژیم غذایی معمولی دارید، باید آمینو اسید های کافی دریافت کنید. با این حال، خوردن غذاهایی با تعادل تغذیه ای بد یا نخوردن غذای کافی، به عنوان مثال با رژیم غذایی، می تواند منجر به کمبود یا عدم تعادل اسید آمینه شود. ورزش های سخت آمینو اسیدهای خاصی را در بدن می سوزاند. اگر ورزش‌های سخت انجام می‌دهید، مصرف مکمل‌های اسید آمینه می‌تواند بسیار مفید باشد. مکمل با آمینو اسید های خاص نیز می‌تواند سطح اسید آمینه را در خون شما افزایش دهد. این کار عملکردهای مختلف بدن شما را بهبود می‌بخشد.

تفاوت مصرف آمینو اسیدها در غذاها و مکمل‌ها چیست؟

پروتئین‌ها در دستگاه گوارش هضم می‌شوند و به اسید آمینه تبدیل می‌شوند. سپس این آمینو اسید ها توسط بدن جذب می‌شوند. مصرف و جذب پروتئین‌ها زمان می‌برد. اسیدهای آمینه می توانند مستقیما جذب شوند و بنابراین سریعتر از پروتئین‌ها جذب می‌شوند. پس از جذب، اسیدهای آمینه بدون توجه به منبع خود عمل می‌کنند. فرقی نمی‌کند که آنها در غذا خورده شوند یا به شکل قرص یا نوشیدنی مصرف شوند.

آیا  دادن آمینو اسید به کودکان بی خطر است؟

کودکان می‌توانند با خیال راحت آمینو اسید ها را مصرف کنند، اما کودکانی که هنوز در حال رشد هستند باید به طور کلی مواد مغذی خود را از طریق غذا دریافت کنند.

آیا مصرف آمینو اسیدها در دوران بارداری بی خطر است؟

مصرف آمینو اسید ها در دوران بارداری بی خطر است. با این حال، باید از پزشک خود در مورد مصرف مواد مغذی خود در دوران بارداری سوال  کرد.

چه  مقدار آمینو اسید مصرف کنم؟

اسیدهای آمینه مواد مغذی هستند و دارو نیستند، بنابراین هیچ دستورالعملی برای مصرف وجود ندارد. مصرف روزانه نیز می‌تواند از فردی به فرد دیگر بسیار متفاوت باشد. با این حال، اگر ورزش های سخت زیادی انجام می دهید، ایده خوبی است که مصرف اسید آمینه خود را افزایش دهید.

آیا مصرف آمینو اسیدها دوپینگ محسوب می شود؟

آمینو اسید ها در حال حاضر بخشی از بدن شما هستند. مصرف آمینو اسید ها دوپینگ محسوب نمی‌شود. آمینو اسید ها مواد مغذی هستند که پروتئین‌ها را می‌سازند بنابراین برای زندگی روزمره ما ضروری هستند. اسیدهای آمینه نیز پروتئین‌های موجود در ماهیچه‌ها را تشکیل می‌دهند و برای ریکاوری پس از ورزش بسیار مهم هستند. به این دلایل، اسیدهای آمینه به طور گسترده توسط ورزشکاران و کسانی که از ورزش لذت می برند مورد مصرف قرار می‌گیرد. اسیدهای آمینه مانند پروتئین‌ها نیازی به تجزیه شدن ندارند تا بتوانند به سرعت جذب شده و توسط بدن مورد استفاده قرار گیرند. بنابراین می‌توان آنها را به راحتی به عنوان مواد مغذی در مواقع مورد نیاز مانند ورزش تکمیل کرد. وزنه برداران و بدنسازان اغلب آمینو اسید مصرف می‌کنند. مصرف آمینو اسیدها بدون ورزش عضلات شما را افزایش نمی‌دهد.

آیا این درست است که اسیدهای آمینه پوست و مو را مرطوب می کنند؟

پوست دارای یک عامل مرطوب کننده طبیعی است که از خشک شدن آن جلوگیری می‌کند و از آن در برابر تحریک محافظت می‌کند. بیش از نیمی از این عامل مرطوب کننده طبیعی از اسیدهای آمینه و سایر عوامل مرتبط به دست می‌آید. آمینو اسیدها برای مرطوب‌کردن پوست بسیار مهم هستند و همچنین به مرطوب‌کردن مو کمک می‌کنند.

نشان داده شده است که شامپوها و درمان هایی که با اسیدهای آمینه خاصی ساخته شده اند باعث حفظ رطوبت مو می شوند.

آیا از اسیدهای آمینه برای ساخت دارو استفاده می شود؟

آمینو اسید ها عملکردهای مختلفی در بدن دارند. چندین اسید آمینه دارای اثرات دارویی در برابر بیماری ها هستند. این اسیدهای آمینه به عنوان دارو استفاده می شود. برخی از اسیدهای آمینه نیز به عنوان واسطه در پزشکی استفاده می شوند.

آمینو-اسید-در-کشاورزی

آمینو اسید در کشاورزی

استفاده از اسیدهای آمینه در کشاورزی ابزاری است که می‌تواند برای بهبود تولید و کیفیت محصول برای غلبه بر لحظات تنش ناشی از دماهای پایین، خشکسالی و … بسیار مفید باشد، اما باید توجه داشت که با توجه به نوع محصول، کالای مناسبی خریداری شود.

در کشاورزی عمدتاً دو روش برای به دست آوردن اسیدهای آمینه هستند. هیدرولیز اسیدی و هیدرولیز آنزیمی (یا تخمیر آنزیمی).

هیدرولیز اسیدی ابتدایی ترین و ارزان ترین روش است. که شامل جوشاندن طولانی مدت پروتئین با محلول‌های اسیدی است. این روش کاملاً تهاجمی است، بنابراین اسید آمینه حاصل از کیفیت پایینی برخوردار است، به دلیل وجود درصد بالایی از اسیدهای آمینه غیرآزاد و برخی از آنها در طول فرآیند از بین می‌روند. با این حال، پیشرفت در ساخت و تکنیک‌های جدید باعث افزایش کیفیت این محصولات شده است.

فرآیند تخمیر آنزیمی شبیه به قبلی است، اما بسیار کمتر تهاجمی است. نیازی به افزایش زیاد دما نیست و به جای محلول اسید از آنزیم خاصی (معمولاً با منشا باکتریایی یا قارچی) استفاده می شود. این فرآیند گران‌تر و پیچیده‌تر است، اما درصد اسیدهای آمینه آزاد بسیار بالاتر است، بنابراین بیشتر ترکیب این محصولات توسط گیاه قابل استفاده است.

کاربرد اسید آمینه در صنعت

علاوه بر نقش آنها به عنوان بلوک های سازنده پروتئین در موجودات زنده، اسیدهای آمینه به روش های متعددی به صورت صنعتی مورد استفاده قرار می‌گیرند. اولین گزارش از تولید تجاری یک اسید آمینه در سال 1908 بود. در آن زمان بود که عامل طعم دهنده مونو سدیم گلوتامات (MSG) از نوعی جلبک دریایی بزرگ تهیه شد. که منجر به تولید تجاری MSG شد، که اکنون با استفاده از فرآیند تخمیر باکتریایی با نشاسته و ملاس به عنوان منابع کربن، تولید می‌شود. گلیسین، سیستئین و دی ال آلانین نیز به عنوان افزودنی‌های غذایی استفاده می‌شوند و مخلوط اسیدهای آمینه به عنوان تقویت کننده طعم در صنایع غذایی عمل می‌کنند.

اسیدهای آمینه برای اهداف تغذیه ای و دارویی به صورت درمانی مورد استفاده قرار می‌گیرند. به عنوان مثال، درمان با اسیدهای آمینه منفرد بخشی از رویکرد پزشکی برای کنترل برخی از بیماری هاست. به عنوان مثال می‌توان به L-dihydroxyphenylalanine (L-dopa)برای بیماری پارکینسون اشاره کرد. گلوتامین و هیستیدین برای درمان زخم معده و آرژنین، سیترولین و اورنیتین برای درمان بیماری‌های کبدی.

تفاوت بین اسید آمینه استاندارد و غیر استاندارد چیست؟

اسیدهای آمینه معمولاً بر اساس قطبیت یا توزیع بار الکتریکی گروه R (زنجیره جانبی) به عنوان استاندارد یا غیر استاندارد طبقه بندی می‌شوند .

20  اسید آمینه که به عنوان بلوک‌های سازنده پروتئین ها عمل می کنند به عنوان استاندارد طبقه بندی می شوند.

آمینو اسیدهای غیر استاندارد اساساً آمینو اسیدهای استانداردی هستند که پس از ادغام در پروتئین از نظر شیمیایی اصلاح شده اند. آنها همچنین می توانند شامل آمینو اسیدهایی باشند که در موجودات زنده وجود دارند اما در پروتئین ها یافت نمی شوند. اسید γ-کربوکسی گلوتامیک، باقی مانده اسید آمینه متصل به کلسیم است که در پروتئین لخته کننده خون پروترومبین یافت می‌شود.

مهمترین تغییر پس از تجزیه اسیدهای آمینه در موجودات یوکاریوتی (از جمله انسان) فسفوریلاسیون است که در آن یک مولکول فسفات به بخش هیدروکسیل گروه های R سرین، ترئونین و تیروزین اضافه می‌شود. فسفوریلاسیون نقش مهمی در تنظیم عملکرد پروتئین و سیگنال دهی سلول ایفا می‌کند.